Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Susanne67
Hur vet man om turbon är trasig? Jag har en volvo 940 -96 som har gått sina mil.... närmare 330000. Bilen dricker nämnligen mycket olja och ibland kommer det rökpuffar från avgassystemet.

Bilen stannade också helt plötsligt, den segade för att slutligen stanna. Men när jag vred om nyckeln så startade bilen igen och har rullat ett par mil utan att det har upprepats. Vad kan det bero på att den stannade så där?
Användarvisningsbild
av sidhabo
På min 850 har jag en turbonål på instrumentet som visar hur mycket turbon laddar. Är det samma på din ?
av Susanne67
sidhabo skrev:På min 850 har jag en turbonål på instrumentet som visar hur mycket turbon laddar. Är det samma på din ?
Nej...det tror jag inte. Har inte sett någon sådan i alla fall, var ska den sitta. Inget vid varvmätaren vad jag kan se i alla fall....
Användarvisningsbild
av Ticken
Men hur går bilen nu? Går den dåligt? Om turbon packat ihop så lär du ju märka nån skillnad i effekt?

Menar du att bilen gått 330 000 mil? Eller 33 000?

Be en verkstad kolla komp i cylindrar, och provköra med en laddtrycksmätare. Det kan dom inte ta många kronor för.

/Ticken
av Lobikz
Susanne67 skrev:Hur vet man om turbon är trasig? Jag har en volvo 940 -96 som har gått sina mil.... närmare 330000. Bilen dricker nämnligen mycket olja och ibland kommer det rökpuffar från avgassystemet.

Bilen stannade också helt plötsligt, den segade för att slutligen stanna. Men när jag vred om nyckeln så startade bilen igen och har rullat ett par mil utan att det har upprepats. Vad kan det bero på att den stannade så där?
Hej
Det kan vara vevhusventilationen som har beckat igen på din bil, då blir det ett övertryck i motorn och olja läcker ut på alla möjliga ställen, även i avgaserna.
Har du några olje läckage på motorn?
av Susanne67
Den har gått 33000 mil.

Den har läckt olja förut, men det har jag fixat, men den dricker fortfarande nästan 2 l i månaden.. Är rädd för hur det kommer att skada motorn i långa loppet.

Tycker inte att den går särskilt dåligt...men kankse lite slöare i accelarationen.
Men en granne till mig åkte bakom mig när det kom ut rök från avgasröret och frågade om den drack olja, när jag sa ja, svarade han "jaha, då är det turbon som har gått sönder"

Men som sagt, jag vet ju inte säkert om den har gjort det eller om det är något annat som är fel.
Om jag ber en verkstad kolla komp i cylindrar och provköra med laddtrycksmätare, kan de avgöra om det är Turbon då eller något annat?

Vad skulle ett skäligt pris att rengöra vevhusventialtionen vara? Har kollat trådarna om hur man gör, och även kollat i motorn och kommit fram till att det inte är något som jag skulle våga göra själv...har aldrig någonsin "meckat" med en bil.
bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]