Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Var uppe nyss och kollade felkoder. på 6an fick jag 111 på 2an 111. alltså inga fel :S
av Priffe
Iofs bra, men då fick du inte heller någon hjälp.

Men du skrev att lambdalampan lyste, då finns det definitivt en felkod?

Annars är det sånt som inte kommer upp som felkod som är problemet, typ läckande insug.
Kan ju läcka på annat ställe, typ vacuumslang.
av volvo944gl
Den är släckt nu för tillfälligt.
nollställde systemet för 2 dagar sen.pga svetsade på bilen!
får se inomdagarna när den tändersig igen..alla vakumslangar i motorrumet är utbyta :)
av jockemustafa
Schysst med snabba svar!!

givetvis kollat felkoderna.
Lambdasond och luftmassemätaren.

Har även börjat misstänka glapp eller läcka som ni skriver.

Har ni fler ideer så töm registret bara. :lol:

Ska ju också bli intressant att se om du VOLVO944GL löser detta!
av volvo944gl
Jag tror mig har kommit på felet :) det är nog katten o lampban som kast...
Vad misstänker du läcker?
av Priffe
Bilarna börjar ju bli gamla och det korroderar friskt.

Inspekterar man pluggen till LMM t ex brukar den ha fått en ärggrön nyans med åren. Detta i sig kan förstås ge falska felmeddelanden.
Och det gäller alla kontakter i motorrummet.
Lite smörjspray brukar hjälpa. Sen t ex litiumfett i pluggen håller kontakterna friska.
av jockemustafa
vet att tråden legat nere men ännu inte fått någon ordning på problemet som MÅNGA verkar lida av.

Bilen dör som sagt.

Ännu ett symptom som kanske kan hjälpa er att hjälpa mig.

Ibland när jag startar bilen (i regel när den är varm) så är den klen och orkeslös. Får inte ut all kraft dom första 10 sekunderna och vips så kommer kraften tillbaka.

Snackade med grannen som sa att han haft liknande med sin 940 och att det va någonting med kontakten till rotorn. Svårt att tänka mig att det skulle vara orsaken till mitt problem.
av Lobikz
Hej

För ett tag sen så hade jag ett liknande problem, då fick jag tips av en kille på volvo om att det kunde vara plattan som sitter bak på tändningslåset som var glapp.
Bilen stannade helt plötsligt och alla mätare for i botten, men den startade på en gång sen kunde man köra ett tag
innan samma fel återupprepades.

Efter 6-7 stopp bytte jag plattan men dan efter stannade den igen, efter den gången gjorde jag en motortvätt och nu har den gått i ett halv år utan problem.

Så det kan ha varit glapp någonstans eller plattan jag bytte.

Hade du kollat upp spridarrelät?
av volvo944gl
jockemustafa : hej! jag har varit och kollat upp felet och det visade sig att det var min katt o lambda som det var fel på. katten igensotat, lamban slutat fungera
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som van[…]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]