Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Tja!

Jag har en 850 2,5L -94 som fungerar som den ska.

Mitt problem är själva centrallåset, och framför allt baklåset till bakluckan, (Sedan) Det är så att när jag ska öppna själva bilen med fjärren, så öppnar sig alla dörrarna och bakluckan, och låses med fjärren, men vill jag öppna bara bakluckan med nyckel så går inte det. Jag har alla nycklar och i manualen så står det att den (stora) nyckeln passar till bakluckan. Alltså bara 2 av dessa nycklar passar, men dessa går inte att vrida om. summa summarum. Luckan öppnar sig inte med nyckeln. bara med central låset.

Och har jag öppnat centrallåset och försökt den vägen att vrida nyckeln i bakluckan, men icke.

Har ni någon ide, så skicka gärna ett förslag..
Så är det med C-lås, låsen som inte används ärgar ihop. Spraya i rostlösare varje dag i en vecka och se om du kan få det att röra sig.
Tja!

Har kört det där nu en vecka, funkar fortfarande inte.. Ska jag blåsa i själva nyckelhålet eller i själva cylindern när jag har öppan lucka.. Lite osäker, Men har sprutat rostlösning i nyckelhålet med luckan stängd, men fortfarande så går det inte att öppna med nyckeln bara med centrallåset.
Vanligt fel på i stort sätt alla bilar då man aldrig använder nyckeln till bakluckan utan använder larmdosan eller centrallåset i dörren och fastnar oftast låset i bakluckan kanske du kan plocka ut låscylindern ur bakluckan och smörja upp den på bänk och eventuellt få det att röra på sig. kanske funkar aldrig provat då jag bara bytt ut låsen rakt av.
En ihopärgad låskista kan vara jäkligt kinkig att få att röra sig igen.. Efter att ha sprayat med alla låsoljor/rostlösare och smörjsprayer jag kunde hitta på jobbet så plockade jag ur kistan och la den i diesel. Efter 2 veckor i diesel fortfarande inte någon framgång, nyckeln gick nu in lätt och fint in i låset men det gick inte att vrida.

Men lycka till med din!
Ok! Så tipset är att byta ut kistan i bakluckan? Får se hur jag gör.. Men man är ju så jävla pedantisk. Och envis, Så jag ska nog få den att röra sig utan att köpa in någon ny eller beg kista.. Haha Vi får se vi får se..
Det är väl själva låscylindern som är ditt problem och inte låskistan.Koncentrera dig på vad wexe skrev ovanför och försök smörja och vrida nyckeln.Har själv gjort det på en annan bil och jag smorde,stålborstade petade och vred.Till slut fick jag den att funka.
Du får ta bort cylindern från bilen,så att du kommer åt allt.
Min 850 Sedan -94, har inte orginal dörr höger fram (visade det sig). Där passar inte nyckeln, men centrallåset fungerar. Kan det vara så med din bil? Det går ju att byta en dörr/lucka och sen inte bry sig om att koda om låset.

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]