Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#328448
Hej

Har pluggat egr ventilen pga att vakuumventilen(eller vad det nu heter)gick sönder, men jag har två vakuumslangar som jag inte vet exakt vart de ska sitta.

Bild

Om någon vet så är jag mycket tacksam för svar:)

Har även problem med att bilen läcker vatten, så jag tog av topplocket och bytte topppackningen, men den läcker fortfarande vatten(droppar väldigt lite) och den vägrar att starta. Läcker just under andra tändstiftet(se bild).

Bild

Har kollat kompen och den är bra på alla cylindrar. Vad borde jag göra? Kan toppen vara skev och ändå ha bra komp?
Alla tips och trix är välkomna:)

MvH Anton
#328476
Tvåan borde ha gått till EGR-ventilen via ventilen som är sönder? Den andra ser ut som vevhusventilation, borde gå till nippeln med flamskyddet i.

Den som sitter längst fram går till avstängningsventilen för pulsair eller?
#328515
Låter rimligt, jo den som sitter längst fram är till pulse-airen.
En extra fråga,hur lätt(ofta) hänt är det att motorblocket blir skevt?
Och kan man använda fint fint våtsandpapper för att putsa av toppen och blocket från gammal packning?
#328982
Blocket brukar inte hända mycket med, gjutjärn är stabilt.

Skrapa bort så mycket packning som möjligt, mindre rester kan du ta med papper. Det behöver inte vara så fint, 120-240 är bra. På jobbet har vi en "slipkloss" av stål, ett ~30x80 plattjärn lite längre än toppen är bred. Funkar bra när man bara använder tyngden av den, man får samma tryck hela tiden. Fram och tillbaka, hela toppens längd varje drag.

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]