Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Va drar en 944 gl -91 med 30-40tusen mil på mätaren i soppa? har hört en del säga ca 0.9L/m men vet inte om det är blandad körning.

Vet inte om man kan jämföra men 940in eller en golf 1.8 -91 (mk2) med ca 25-30t mil, vad lär bli den mest ekonomiska i skötsel å underhåll (med allt vad det innebär på alla bilens delar, bitar o områden) -Om, man bortser ifrån bensinen o skatten. För ett ägande dom närmsta ca 3åren!! (och med förutsättning att man har halvturen att undvika dom största fällorna och felen med bilarna innan köp.)

Ps. Tack för din åsikt! Ds.
/Jocke.
Hej Lejon

Jag antar att vi pratar manuell låda här. Sen skiljer det lite mellan sedan och kombi också.

940 gl med sin 2,3 liters motor är rätt törstig. Enkel kan man säga att hur törstig en motor är beror på storlek på cylindervolym. VWs gamla gjutjärns 1,8 liter är då alltså en halvliter mindre i cynlindervolym och det stämmer rätt bra när man ser till förbrukningen. Sen väger ju Golfen också betydligt mindre.

940s rwd ger också transmissionsförluster, dvs Golfens fwd är snålare. Sen har golfen troligen bättre CW-värde dvs mer strömlinjeformad, 940 är ganska kantig och har hög markfrigång. Å andra sidan ger den höga markfrigången några fördelar på dålig väg och underlättar ur och i sittning.

0,9 skulle jag säga är blandat körning med en 940 och dessutom när bilen är välservad eller inte har nåt fel, i stadstrafik kommer du inte under 1,0 (min drar 1,5, men är automat). Däremot tror jag inte milen motorn gått behöver ha så stor betydelse, dom är mycket hållbara.

Sen är förvisso 1,8an törstigare än 1,6 i golf. Å andra sidan är 1,8 tåligare och klarar kamremsbrott utan motorskador (2-ventilaren med 90 hästar).
Okej, låter rimligt.

Vad tror Ni om drift o under hållet(hållbarhet typ..) på chassi(glapp mm.),drivlina mm. , kaross (ROST.?), och motor/låda, 944 gl -91 manuel, jämte golf 2:a 1.8 -91 manuel, på ca 3års sikt? Vill ju slippa byta halva bilen, vilket förhoppningsvis redan det mesta är gjort då det rör sig om ca 27-38tusen mil på mätarna

Mvh Jocke
Beror också på vilka krav du har. Men kan vara mycket att byta som du säger och då blir det dyrt även på en golf. Beror på skick och vad som gjorts tidigare.

Jag hade tidigare en Audi 100 från 1987. Köpte den 2001 och "sålde" den förra året. Jag servade den för ganska exakt 1000 kr i månaden i 7 år och körde 1000 mil per år i snitt. Det blir ungefär 84000 kr i service och rep. Men då är jag mer noggrann än det flesta inkl bilprovningen.

Kan du inte meka själv är en bra bilmek A och O på såna här gamla bilar. Det avgör mest, så köp den bil som en bilmek i närheten kan meka ordentligt.

Lacken var ett problem på 90-talet. 1991 kanske det fortfarande var lösningsmedelsbaserad lack, ett klart plus.
Volvon har troligen bättre rostskydd då den var helgalvaniserad. Milen betyder dock mycket, många mil sliter på rostskyddet.

Motorerna håller bra i båda, dock brukar 1,8an dra olja, min drog 1/2 liter varje tankning i 7 år!

På en fwd måste du kolla drivhjulsldammaskerna, dom kan behöva bytas, kostar några tusen på verkstad. Mindre problem på volvon.
Jag tror"" jag har lite koll på dom största grejerna man kan kolla själv utan sakkunnig med sig, förutom sånt som ändå kommer hända ändå, för eller senare..det är ju gamla bilar..

Jag tror vi har bilmekare här hemma som klarar dom här modellerna någorlunda iaf.

jag har även beställt och fått gamla och nya besiktnings protokoll på dom bilar som jag spanat på på nätet sänt till mig enkelt till min mail från bilprovningen, det är ett sätt jag tänkte börja med innan jag tittar, då kan man ju se gamla sk. "bra att veta" punkter och om dom är vid gjorda (tex. rost, som lagats och hur i sånt fall, det går ju att fusklaga som ser jäkligt bra ut ett tag) eller balkar o sånt som bara är ihop bankat o svetsat/tectylat.. eller nylackad bil..

Tack ska du ha för inläggen leifer,
har blivit nåt klokare, förhoppningsvis, men det klarnar väl mer når man kollat upp bilarna i dagsljus, det är lite jobb med det med, då det finns en 4-5 att titta på, men främst 2-3st i första hand!

Man får inte länka bilanonnser hit väl? eller du kanske vill titta på dom via din mail, säg bara till isåfall.

En annan grej jag uppmärksammat redan på bilder som jag undrar över: volvo 944gl -
-91:an där bakluckan saknar emblem (volvo 940) bilen ser mkt blank och fin ut och uppges vara i mkt fint skick flera ggr, utan rost, och bra och robust. Det man ser av dragkroken som sticker ut under kofångarplasten ser illrött/brunrostigt ut, ser dock inte kula, men den kan antas vara normal. verkar lite mysko att bara detta lilla järnstycke har rostat men att övriga bilen ser finare ut (omlackad?) vet inte om det hela spelar nån roll egentligen.

Annars har jag uppfattningen att nästan alla golf 2:or(till 99.9%) har varit svetsade i underrede trösklar golv och ev. framvagnsbalken(framaxelbalk) x antal gånger, vilket man förstår då det ju är en gammal bil.
Däremot hör man inte så mkt om sådana jobb på en 940 (el. 740) men det kan vara min uppfattning bara. vet inte om det spelar nån roll inom rimlig tid heller, utan kanske bara det funkar" och mer om skärmar o tröskelveck är fina. Finns väl några infästningar i bak på både vw och volvon som kan rosta(för besiktningen) men jag är inte så införstådd med hur eller precis var?

Oj det blev ett långt tacktal :-)

Den som vill får mer än gärna lägga in sin åsikt!

Mvh / Jocke
Kan tillägga att min undran grundar sig lite i att jag vid flera tillfällen tidigare har köpt små bilar med snåla motorer som straffat sig att dom senare tagit slut eller havrerat i motorn och/eller rostat sönder, bara för att man velat köra billigt och/eller pålitligt. det har mest varit japanska el. fransk(1) bilar. har haft dom flesta kända japs. märken och även typ 1 av varje utav svensson märkena i övrigt och även en och annan sportigare kärra som halvhobby bil.
Har ju såklat även haft en golf 2:a -87 där var inget större fel förutom rost å avgassystemet, men det var det ju när jag köpte den, man fick inte mkt för 3000kr för ca 10år sen, visst den började läcka olja en del, sen small en drivknut(pga lathet att inte få damasken bytt=självförvållat=skrot) men den gick nog 3år iallafall.

Det jag kan tänka mig att ge är 9-10tusen för inköp, och kanske räknar med att lägga runt 5`+ på underhåll inom de närmsta månaderna (inkl. arbete) Det får väl ses som rimligt?
Lejon

Lite om lack och rost.

Min svåger har en röd 940 GL sedan från 1991. Den ser fin ut i lacken trots att han inte gör mycket. Den gick igenom besiktningen nyligen med blankt papper, trots att han inte gör mycket (fattiga barnfamij utan bilintresse). Det är alltså ganska säkert lösningsmedelsbaserad lack.

Min far har en 850 GLT från 1992 röd solid miljölack dvs vattenbaserad. Den är inte bra i lacken och lacken släpper ganska lätt från zinken under.

Min bil är en 940 solid blå från 1996, också vattenbaserad. Den såg hemsk ut när jag köpte och lacken har släppt lite här och där.

"Kul" förresten är att bilia har vattenbaserad lackstift numera även till gamla solida färger. Det är färg och klarlack. Usel färg. Som tur är finns lösningsmedelsbaserad spray att köpa istället, så man kan spraya i locket och pensla på.

Golf III från 1992 kan vara lösningsmedel, men det är inte helgalvad. Det blev den först med modell 4. Min morbror har en Golf från 1994-1995, och den är rutten i lacken, alltså troligen vattenbaserad. Golf från 1991 kanske är Golf 2 du tittar på?

Sen är det väl fel att jämföra Golf med 940, 940 är en betydligt större och rymligare bil.
Sen en bil för 10,000 kr är svårt att köpa. Men det finns förstås folk som servat mycket men ändå vill byta bil, köp en sån!

Ett tips på golf och kanske även volvo är att söka på t.ex. blocket med rosts*
då får du förhoppningsvis träff på bilar som är rostskyddsbehandlade. Är ju ett plus och visar väl också att ägaren brytt sig om bilen.
lejon

Kom på att man kanske ska varna för vit lackfärg även om det förvisso går att göra fynd just på vita bilar. Rost syns nåt hemskt på vit färg. Det är också svårt att hålla den ren. Dock syns inte repor och bucklor på lätt.

Jag var rätt less på min vita audi efter 7 år, trots helgalven så var det en ojämn kamp att hålla synliga rostfläckarna borta. Kalas nu med en blå bil.
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]