Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funk skrev:Man kan tycka vad man vill om förhållandet mellan Volvo och dess återförsäljare, men det är säljaren som svarar mot kunden. Och man har inte enbart rätt till ersättningar för utlägg utan t.ex även förlorad arbetstid och förluster enligt normala skadeståndsrättsliga principer. Volvoassistans är utan tvekan bra och löser det mesta, men i de fall den inte gör det så är säljaren ansvarig för att lösa problemen, man kan väl påstå att Volvoassistans avlastar säljaren, och förenklar för kunden.

Skulle inte uuppgifterna itråden stämma så är det olyckligt, men principerna gäller i alla fall likafullt...

/THomas
Volvo Assistans, de skickar väl bara bärgare och inget annat ?
AndersP skrev:
Funk skrev:Man kan tycka vad man vill om förhållandet mellan Volvo och dess återförsäljare, men det är säljaren som svarar mot kunden. Och man har inte enbart rätt till ersättningar för utlägg utan t.ex även förlorad arbetstid och förluster enligt normala skadeståndsrättsliga principer. Volvoassistans är utan tvekan bra och löser det mesta, men i de fall den inte gör det så är säljaren ansvarig för att lösa problemen, man kan väl påstå att Volvoassistans avlastar säljaren, och förenklar för kunden.

Skulle inte uuppgifterna itråden stämma så är det olyckligt, men principerna gäller i alla fall likafullt...

/THomas
Volvo Assistans, de skickar väl bara bärgare och inget annat ?
Nja, men dom lagar även på plats om det är möjligt, eller fixar hemtransport,övernattning och ev. hyrbil om det inte går att lösa på plats. T.ex om man står med ett dött batteri, vilket hänt min granne med sin alldeles nya bil, så bytte dom batteriet på plats och grannen behövde inte blanda in verkstaden. Batteriet var alltså trasigt, vilket annars skulle krävt bärgning, verkstadstid och lånebil från verkstaden då det var ett garantiärende. Klart enklare för alla inblandade, och uten tvekan en avlastning för verkstaden..

/Thomas
volvo assistans har inga egna bilar, utan ringer upp lämplig bergare, men du behöver ju inte betala gergning/ start o sånt.
du kan ju ringag om du har punka eller annat skt fel
CarMan skrev:volvo assistans har inga egna bilar, utan ringer upp lämplig bergare, men du behöver ju inte betala gergning/ start o sånt.
du kan ju ringag om du har punka eller annat skt fel
Det är alldeles riktigt, men precis som med Falcks liknande försäkring så försöker dom faktiskt lösa problemen och inte bara släpa bilen till verkstaden...

/Thomas
det är tyver inte alltid bra at bergarna är hjälpsamma.
jag har vid flera tillfällen fått säga åt kundera att dom ska säga till bergaren att inte röra nått alls, bara berga in bilen.

när vi har bilar som inte startar eller har andra fel som bara uppträder ibland, sen har man inga felkoder, eller inga som kan vägleda dig. då är det inge bra om bilen är hjäpstartad eller annat. jag vill veta exakt hur bilen såg ut när felet uppstod, man ska inte röra en enda brytare, inte ens öppna huven.

en bil kan upplevas strömlös, men ha kräm i batteriet, då om bilen heltplötsligt är startad & kört till ig, så vet jag inte hur den betedde sig, var batteriet slut & har laddats på vägen hit?
Efter detta snack om Ersättnings bilar och pengar som ersättning så undrar jag är SnoddasD5 nöjd ?
Eller inte efter som det snackas mycket negativt om bilen och verkstaden så verkar det inte så

Hade vart kul och höra tråd skaparens åsikt om detta.

//Goose
CarMan skrev:det är tyver inte alltid bra at bergarna är hjälpsamma.
jag har vid flera tillfällen fått säga åt kundera att dom ska säga till bergaren att inte röra nått alls, bara berga in bilen.

när vi har bilar som inte startar eller har andra fel som bara uppträder ibland, sen har man inga felkoder, eller inga som kan vägleda dig. då är det inge bra om bilen är hjäpstartad eller annat. jag vill veta exakt hur bilen såg ut när felet uppstod, man ska inte röra en enda brytare, inte ens öppna huven.

en bil kan upplevas strömlös, men ha kräm i batteriet, då om bilen heltplötsligt är startad & kört till ig, så vet jag inte hur den betedde sig, var batteriet slut & har laddats på vägen hit?
Utifrån ett mekperspektiv så kan jag hålla med dig, utifrån ett kundperspektiv så skiter jag högaktningsfullt i vem som löser problemet åt mig, och faktiskt även hur svårt det är att diagnostisera felen när och om bilen hamnar på verkstaden. Har jag garanti och/eller försäkring som täcker så har jag, och jag skall kunna köra vidare snarast möjligt oavsett om det skall felsökas härifrån till julafton.. :wink:

Som kund kräver jag service, och som anställd försöker jag ge den...även om det är svårt ibland.

/Thomas
om bilen inte rörs så kan felet vara avhjälpt till nästa dag, om bergaren "lagar" bilen så kan du få vänta i månader innen bilen blir hel (beroende på hur återkommande felet är)

väl själv vem du tycker är en hjälpande hand i "ärendet"
Varför inte vidareutveckla de loggsystem och givare som verkar finnas (eller de verkar mera som de saknas) där olika felkoder, men även viss driftstatus registreras, så kan man återstarta bilen och sedan plocka ut den bilen på verkstad för djupare analys eller skickas till Volvo. Det verkar som man inte nyttjar tekniken fullt ut.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]