Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansod
#326815
Jag är ny på formumet :D och har en 245 från 88. Jag får ta i för att få i ettan och tvåan. Det finns inga missljud och de andra växlarna går lätt i. Hur justerar man länkaget mellan spaken och lådan? Kan det vara synkningarn fast det inte finns missljud vid växling? Eller är det nå't helt annat? ??:-/
av Rådlös
#326828
Jag har inget förslag att komma med. Bara ett tröstande ord om att du inte är ensam. Så har jag i min, och jag vet flera andra som också har haft det.
Det är troligen inte fråga om länkaget, utan mer ett "inbyggt fel" i växellådan. Några gånger har frågan varit uppe här tidigare, men jag har inget minne av att någon har presenterat en lösning på problemet. Nya rön emottages tacksamt!
Man kan i vissa lägen göra lite egna manövrar. Håll nere kopplingen och börja med att lägga i 3:an. Flytta därpå, med kopplingen nere hela tiden, till 2:an och 1:an. Det kan fungera. Ett annat sätt som kanske är lite osäkert, men värt att pröva, är att lägg i friläge (när 1:an är trög) och släpp upp kopplingen. Försök sedan lägga i 1:an på vanligt sätt. Vid kökörning i krypfart och liknande brukar det fungera att lägga i växeln bara bilen rör på sig det minsta.
Till sist har vi en metod som kanske är mer suggestion än klara fakta: Byt olja i växellådan!
av Amarace
#326875
Det är nästan garanterat bara att justera backspärren.
Testa att dra upp backspärren och föra spaken liiiite mer till vänster när du lägger i ettan och tvåan, garanterat att det går lättare då.

Justeras isåalll genom att flytta plattan som du ser om du lyfter på växelspaksdamasken.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#327813
Har du mycket glapp i sidled på spaken är det dags att byta bussningar mellan spaken och stången fram till lådan. Två små plastbussningar för en tjuga styck och en o-ring.
Användarvisningsbild
av NisseHult
#337904
Amarace skrev:Det är nästan garanterat bara att justera backspärren.
Testa att dra upp backspärren och föra spaken liiiite mer till vänster när du lägger i ettan och tvåan, garanterat att det går lättare då.
Justeras isåalll genom att flytta plattan som du ser om du lyfter på växelspaksdamasken.
Det var det på min -88 också, bara att dra upp backspärren lite...
av greenbay
#343129
Det var det på min -88 också, bara att dra upp backspärren lite...[/quote]
Fast det är ju bätter att JUSTERA plattan som tar emot...
/greenbay
av Udenius
#343184
På min 86:a böt jag bussningarna i spaksätet men glappet kvarstod. Böt då även skarven inkl. pinnar mellan spak och längsgående pinne in i lådan (som kan heta?). Hur som, blev som ny efter det! Bilia ville dock ha 800 kr för delarna, men det var det värt.

// A
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]