Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Hej

Är rätt ny ägare av en Volvo RWD. Den är en 940 sedan-modell från 1996 LTT. Med automat. Gått ca 35,000 mil, f.d. taxi.

Köpte den nov 2008 och tycke den var slö som attan. Lämnade in den på BSR för lite trim och dom ringde sen på efm och sa att den var klar för att hämtas, ca 6000 kr. Som tillägg sa dom att turbon var trasig och att dom uppmätta 100 hk (!) efter trim.

Köpte sen en utbytesturbo och med arbete så hamnade det på ca 9000 kr. Gjorde samtidigt kompressionsprov i alla cylindrar och det var bra värden. Sen tillbaka till BSR för koll och dom mätte lite och sa att turbon gick bra och att det nu var ca 200 hk. Nu är jag väl hyfsat nöjd men tycker att turbon tar lite sent, man måste varva upp till 2500 varv för att det ska bli lite fart vid acceleration. Bilen blir då lite svårkörd då det är lite av allt eller inget.

Nu undrar jag om motorn kan ta skada av 200 hk?

Till saken hör att den låter lite konstigt vid gas. Märks mest vid lite högre farter, hög växel, 3:a och 4:an men lite lägre varv säg 2500-3500. Turbotrycket är då bara ca 0,3-0,5 bar, vi högre tryck verkar problemet försvinna (den laddar till ca 0,8). Då bluddrar den lite till och från (men den misständer inte på varje cylinderslag). Det verkar alltså inte vara vanlig knackning.

Har tankat V-Power nu för att se om det blir bättre men ännu inte märkt nån stor skillnad.

Har rostskyddsbehandlat bilen på noxudolcenter för nån månad sen och är mån om att bilen nu håller några år utan dyra reparationer.
Svårigheten med såna här frågor är att bilar är som människor och har alla sina egna personligheter. Det som funkar jättebra på en bil kan vara rena dödsstöten för en annan.

Det många inklusive jag fått erfara vid höjd effekt till runt 200 hk är ett malande/skorrande ljud från bilens bakre del när man gasar fullt på de högre växlarna. Det kan vara allt från dubbelmassehjulet (heter det va?) till hardyskivan, enligt trådar på olika forum. Svårlöst för många verkstäder är det dock, och Bilia kunde inte exakt isolera felet på min. Verkar dock inte vara just detta problem du har...?
Jag tror inte att motorn, eller några andra delar, tar någon speciell skada med tanke på hur överdimensionerat det mesta är på just 940-modellen. Detta gäller förstås om du kör vettigt. Själv använder jag mina extra hästar bara vid omkörning eller när jag vill vara lite extra tuff 8)
Tack för svaret Hanson! Nä jag kör lugnt, men ibland i Stockholmstrafiken är det skönt att kunna hinna in i en lucka genom att gasa på lite. En slö motor med automat är annars väldigt frustrerande. Jag byter olja varje år och kör bara ca 1000 mil per år. Jag använde en halvsyntets olja förresten, blev osäker på om denna motor verkligen ska/måste ha helsyntet.

Det där med ljud från bilens bakre del, om det är nåt där, menar du att det är nåt man bör åtgärda? Eller kan man vänta till att det ev pajar? Blir man stående då?
Samma här, kör endast med delsyntet eftersom helsyntet riskerar att "rensa rent" för mycket på dessa motorer. Det där med ljudet är lite svårt, för det kan finnas flera orsaker till det. Det kan vara lagerhållarna på kardanaxeln som glappar, sliten hardyskiva eller i värsta fall svänghjulet och då är det ingen rolig historia: det kostar 10 000 kr hos Bilia fick jag reda på igår. Jag ska byta stödlagret + hållare så hoppas jag att det lugnar ner sig. Du får en rapport på hur det gick! Blir nog av inom 2 veckor.
Användarvisningsbild
av leifer
Kul om du berättar hur det går Hanson!

Har nu vinterrustat min bil duktig! Idag satte jag i ett Varta dynamic silver batteri, kostar 1900 men fick det för 1500. Har satt i Osram nightbreaker H4 90+ lampor. Har även köpt Nokian Hakka 7 dubbdäck.
Hej,har en 940 LTT -96 13000mil Man/M90 och har bsr steg 2 ca:205hk.Jag har också det där skorrande fenomenet som uppstår på dom högre växlarna precis när turbon börjar ladda.Har provat att byta hardyskiva,stödlager+ gummi,knutkors och fjädrarna bak men problemet kvarstår,bussningarna i bakvagnen verkar okej.Jag tror att det kan vara kopplingen som spökar,en verkstadskille sa att om dubbelmassesvänghjulet är kass så visar det sig inte bara vid dom högre växlarna och ger inga vibrationer (sant eller inte?).Min bil har bara haft en ägare innan mig gubbkörd med husvagn efter misstänker jag,slirat på kopplingen mycket.Kan det orsaka oljudet vad tror ni.Mvh Marcus

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]