Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrVolvo
Hej har problem med min bakaxel..

Den låter inget då jag kör rakt fram men så fort jag svänger så låter den illa precis som att den är låst i diffen.
Hjulen verkar låsa sig och det smäller.

Kan (om jag har tur) diffen bara ha "hängt sig" så det räcker med att öppna luckan och rengöra den eller är det kört. Har inge aning hur denna slung/lamell diff funkar och om det händer att dom kan låsa sig.
av Vovlo_Henrik
Slung och lamell är 2 olika diffar, har du olja i axeln?? om inte kan du lossa kåpan och kontrollera vilken typ av diffbroms du har och sedan fylla på olja :wink:
av MrVolvo
Är olja (nån special olja enl Volvo) är det slung då ? vad är skillnaden (nu vart jag nyfiken).

Tog lös locket igår och såg att vänster pinjong drev från axeln var kex/trasigt fullt med spån i botten på "huset".
Beställt "ny" bakaxel från blocket.

Min ser ut såhär
Bild
av Vovlo_Henrik
Aj då dessa drev är ju inte lika som de utan diff och inte heller billiga, den på bilden är lamelldiff, slungdiffen låser upp till ca 40km/h :-)-) Men då kanske du säljer den rasade till mig för en billig peng :mrgreen:
av MrVolvo
Vovlo_Henrik skrev:Aj då dessa drev är ju inte lika som de utan diff och inte heller billiga, den på bilden är lamelldiff, slungdiffen låser upp till ca 40km/h :-)-) Men då kanske du säljer den rasade till mig för en billig peng :mrgreen:
Ja visst den funkar ju att köra rakt fram med ;-)

Såg den hade utväxling 3:52 (tror jag det var inte 100%)

Bor i Norrbotten kan ju ta detaljer via PM om du vill?
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]