Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av perhall
Maxwell skrev:
sidhabo skrev:
Maxwell skrev: Om du vill byta så är S/V70 (97-00) ett mycket bättre alternativ än 850/855.
//Maxwell
Går den att meka med själv då .... Det är den gränsen jag är orolig för. 850 -95 verkar ju mekbar i alla fall.
Nja, det var inte mekarvänligheten jag syftade på utan moderniteten. En S/V70 är ju en 850 utan alla barnsjukdommar plus att de uppdateringar som gjordes på ut- och insidan gör att bilen ser ut och känns lite modernare.

//Maxwell
Största skillnaden tycker jag är inredningen, dvs. panel + dörrsidor. 850 ser där ut mer som en 740 och är klart plastig. S/V70 är mycket mer gedigen och fr a dörrarna känns mycket mer "premium". Är det någonstans Volvo gick från plastig till premium så är det här. Sen är ju storfrontsstereon vanligare i S/V70 vilket bidrar till att det ser snyggare ut.

De hellackade listerna på S/V70 är dock inte praktiska, det blir märken vid minsta körning mot något och fr a ovansidan av stötfångaren bak.

S/V70 är lite tystare också.

Motorljudet lika härligt i båda:)

PH
Användarvisningsbild
av Hanson
perhall skrev:
Hanson skrev:Personligen skulle jag aldrig byta en 940 till en 850. Båda bilarna är gamla, så varför inte åtminstone behålla den som man kan meka med på egen hand? Finns dessutom ingen säkerhet som egentligen är bättre i en 850 eftersom airbags för länge sedan slutat fungera. Och SIPS finns ju i båda, och har förresten varit standard åtminstone sedan 140-tiden. Lägg hellre till några tusingar och följ Maxwell's tips ovan.
SIPS kom väl 1992, finns på 940 från det året (och 740:ns sista år) samt alla 850.
PH

Faktum är att min gamla 142:a, en klassiskt mintgrön, hade det i dörrarna. På den tiden bestod det av två längsgående stålrör i förardörrarna. Tror till och med att det fanns ett klistermärke som det stod SIPS på. Många "nya" uppfinningar är egentligen förädlingar av gamla. Kolla på Saab: nu för tiden heter det Sensotronic, förr hette det Saxomatic.
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]