Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Har ett hopplöst fall i mina ögon, den som ger mig tips om vad det är och det leder till att bilen går får pengar :P

Är som sagt en b230FK motor automat växel låda!
Symtom är att den börjar gå ojämnt vid 1900-2500 mellan det varvtalet går bilen skit. När turbon slår till ungefär blir den orkes lös och låter ungefär som om att den står på varvstopp fast saktare om ni fattar? :)

Bytt på bilen och kollat:
*samtliga boxar
*luftmassemätare
*tändkablar, stift, rotor, fördelare
*tändmodul
*nytt grenrör
*ny topp och packning
*insugs packningar osv nytt!
*kollat om den drar tjuvluft gör den inte
*tändläges givare
*kall start osv
*inget märkvärdigt glapp i turbo
*IC är provtryckt
*bränsletrycket är okej
*Jordar som den ska
*Har haft den inne på dator kontroll system OKEJ står det

Kommer inte på mer för stunden men har säkert glömt nåt jag redan kollat!

SNÄLLA! Nån som har en aning om vad det är får gärna höra av sig, som sagt den som finner felet kommer jag inte vara avduga för över pengar direkt haha

har även haft bilen på verkstad och snackat mycket med dom och dom kan inte heller förstå varför han beter sig som han gör!
Bilen går kanon bra på höga och låga varv det är just vid 1900 - 2500 han går skit, kan ibland gå upp i tomgång också!

Tackar för svar :-)-)

mvh
Har du rätt LMM? Bosch-nr: 0 280 212 016 alt. 0 986 280 101, och/eller volvo-nr: 3517020.
Hur är det med bränslefiltret? Har du rätt bränsletryck? Har du gjort mätningar på LMM och lambdasond?

Vad jag förstår så går bilen alltid dåligt vid varvtal mellan 1900 - 2500. Oavsett om motorn är kall eller varm... Stämmer detta?
Jocke S. skrev:Har du rätt LMM? Bosch-nr: 0 280 212 016 alt. 0 986 280 101, och/eller volvo-nr: 3517020.
Hur är det med bränslefiltret? Har du rätt bränsletryck? Har du gjort mätningar på LMM och lambdasond?

Vad jag förstår så går bilen alltid dåligt vid varvtal mellan 1900 - 2500. Oavsett om motorn är kall eller varm... Stämmer detta?
Ja nummrena stämmer så det är rätt nummer på bilen! Har testat mellan 4olika LMM från bilar som den har funkat i, sen har jag mättkabelhärvan till LMM och den var okej också. lambdasonden har jag inte gjort nån mätning på men lampan lyser inte bara om jag drar ur kontakten till LB och sätter i den igen.

Ja precis den spelar ingen roll om motorn är kall eller varm så går den likdant iallafall :???:
Har också en b230fk ltt -96 med automat.

Spelar det nån roll vilken växel?

Är den trimmad?

Hur långt har bilen, automatlådan och turbon gått?

Min turbo är trimmad och med bättre wastegate men tycker det ändå inte börjar hända nåt förrän just från 2500 varv.

Hur menar du att bilen går skit 1900-2500 varv? Trött?

Jag har en turbotryckmätare (kombiinstrument som jag satt i), men jag antar att du inte kan se turbotrycket.

Har du testat tanka V-power och hälla i STP-injection cleaner, eller Red line SI-1 (finns på mekonomen)?

Luftfilter och bränslefilter hade du bytt?
leifer skrev:Har också en b230fk ltt -96 med automat.

Spelar det nån roll vilken växel?

Är den trimmad?

Hur långt har bilen, automatlådan och turbon gått?

Min turbo är trimmad och med bättre wastegate men tycker det ändå inte börjar hända nåt förrän just från 2500 varv.

Hur menar du att bilen går skit 1900-2500 varv? Trött?

Jag har en turbotryckmätare (kombiinstrument som jag satt i), men jag antar att du inte kan se turbotrycket.

Har du testat tanka V-power och hälla i STP-injection cleaner, eller Red line SI-1 (finns på mekonomen)?

Luftfilter och bränslefilter hade du bytt?

Hejsan, nej det spelar ingen roll vilken växel jag har i eller nåt sånt.
bilen har gått 23000 mil ungefär men det andra har jag inte en aning om hur länge det har gått har precis köpt bilen själv.
Nej trimmad eller nåt är den inte helt orginal. och turbon laddar som den ska har mätare sitter i! :)
ja den lixom misständer eller hackar låter skit skumt så den orkar ju inte sen slår den till när man trycker fullt då går han.
bränslefilter har jag inte bytt men jag har provtryckt systemet och det är helt okej!

tack för svar
MVH
Hade du bytt luftfilter? Kanske man kan anta förvisso.

Min bilmek tog isär vevhusventilationen på min bil i våras och gjorde rent, kanske nåt för dig. Bytte även lite prylar där. Kan vara paj fast man ser inte för man börjar dra isär grejorna.

Jag har även bytt bränslepumpsrelä, fast det har väl inte detta med att göra.

Kanske kan en idé vara att ta in den på trim-firma för felsökning typ BSR. Fast dom tar nog ett par tusen för en heldag. Men en kortare felsökning kan ju också avslöja nåt om man har tur.

Annars är ju en svaghet i denna motor just att turbon kommer sent, motorn är rätt död och vaknar till liv först vid 2500 varv. Inte som en modern turbomotor alltså. Dessutom ger ju automaten momentförlust och bilen blir extra seg.

Så kanske är det inte direkt nåt fel utan mer "ska vara så". ;)
leifer skrev:Hade du bytt luftfilter? Kanske man kan anta förvisso.

Min bilmek tog isär vevhusventilationen på min bil i våras och gjorde rent, kanske nåt för dig. Bytte även lite prylar där. Kan vara paj fast man ser inte för man börjar dra isär grejorna.

Jag har även bytt bränslepumpsrelä, fast det har väl inte detta med att göra.

Kanske kan en idé vara att ta in den på trim-firma för felsökning typ BSR. Fast dom tar nog ett par tusen för en heldag. Men en kortare felsökning kan ju också avslöja nåt om man har tur.

Annars är ju en svaghet i denna motor just att turbon kommer sent, motorn är rätt död och vaknar till liv först vid 2500 varv. Inte som en modern turbomotor alltså. Dessutom ger ju automaten momentförlust och bilen blir extra seg.

Så kanske är det inte direkt nåt fel utan mer "ska vara så". ;)
Nja jo det har jag sitter ett öppet filter på den nu! Och gick likadant med det som med burken :???:
Jo men ska jag lämna in den så kommer det kosta hur mkt som hellst känns det som eftersom att dom som hjälpt mig anser jag är rätt grymma på bilar och 2 utav dom jobbar själva på verkstad men dom kan inte heller fatta vad det är.. och jag är inte helt slut när det gäller bilar själv heller :P Men jag vetifan vad man ska göra det är ett mysterium tänkte om nån haft samma problem

hehe nej tro mig så ska den inte gå det är som om att han misständer bara! precis när turbon slår till så börjar han hacka sen kommer han!

Ett alternativ som jag funderat på är om turbon snurrar för segt så att han inte orkar snurra när han ska sen när man drar på så får han tillräckligt med tryck för att börja röra sig! men den känns lätt och jag tycker väl inte att han ska börja rycka på det sättet bara för det?

mvh
Ok en variant du kan pröva är ju att få för en fulltrim på t.ex. BSR. 205 hästar, nytt chip och wastegateklocka.
Då kan man se om turbon levererar ordentligt.
Å andra sidan kan det då bli 6000 kr för trim + typ 6000 kr för nytt turboagg exkl byte.
leifer skrev:Ok en variant du kan pröva är ju att få för en fulltrim på t.ex. BSR. 205 hästar, nytt chip och wastegateklocka.
Då kan man se om turbon levererar ordentligt.
Å andra sidan kan det då bli 6000 kr för trim + typ 6000 kr för nytt turboagg exkl byte.

Okej jo men turbon laddar ju som den ska det måste vara nåt annat fel tex soppan eller luften som inte hänger med?
Reperation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]