Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Fick min skada reglerad av försäkringsbolaget idag så jag tänkte skriva några rader om hur jag blivit bemött av volvia...

Jag smällde alltså 29/12 -01

Ersättning för materiella skador kom nästan snabbare än jag kom ut från sjukhuset, trots att bilen var julpackad med värden på omkring 30kkr bara i takboxen och bagaget.

Ersättning för läkarvård har jag fått kontinuerligt, däremot inget avslutande.

Så i december fick jag en bedömd invaliditetsgrad på 3% och en summa inbetald på mitt konto.
Samtidigt fick jag ett brev där de ville att jag själv skulle beskriva vilka problem jag har så de kunde göra en andra bedömning som inte bara var byggd på data från läkare som undersökt mig. Problemet med denna är att jag själv kände att jag tog i lite i underkant då jag har väldigt svårt att åma mig.

Denna skickade jag in för lite mer än en månad sedan och idag ringde min kontaktperson på volvia.

Jag har nu fått en slutgiltig invaliditetsgrad på 8%, jag har en mor i branchen och kan säga att detta är väldigt mycket. Får även en kompletterande summa insatt på mitt konto nästa vecka.

Jag känner mig nu väldigt nöjd när det här är överstökat och skulle tro att denna summa (med normal ränteökning) med råge räcker för att ersätta mina extra kostnader livet ut.

Förutom att det har tagit väldigt lång tid så är jag nöjd med volvos agerande. Å andra sidan misstänker jag att det gått snabbare om sjukvården varit snabbare.

Så nu fick min historia ett någorlunda lyckligt slut tillsist - Hatten av för volvo och volvia, den förstnämnda räddade mitt liv och den andre jämkade mitt ekonomiska lidande.
/Anders
av matzen10
Det låter som om Volvia verkligen förstår och bryr sig om den skadade, till skillnad från de skräckhistorier jag hört om Länsförsäkringar och TryggHansa. För visst är det så att de kostnader man som skadad har, är kännbara! Åtminstone i längden. Som du sa; du överdrev inte utan snarare höll igen lite. Jag tror att man har igen det i slutändan. Att vara trovärdig.
Mitt ärende är nu, förhoppningsvis, skickat till "Personskadeenheten" för bedömning. Min skadehandläggare (hon som delegerar ut mitt ärende till olika enheter inom Volvia) har varit sjuk och ingen annan har velat ta över ärendet, så jag har fått pratat med ett tjog av hennes kollegor för att öht få information om vad som händer och ska hända. Ett litet minus i protokollet på den fronten. Men det blir säkert bättre nu.
Sedan kan jag bara hålla med om att sjukvården har sin byråkrati med arkiv och patientjornallagen. Det fördröjer för t.ex. polis och förs.bolag att få utt journalanteckningar. Det är samma handläggning för privatpersoner som för förs.bolag; man ska skriva till arkivet och be om att få delar av/hela journalen. Det ska sedan godkännas av patientansvarig läkare/dennes överordnade (vilket oftast är formalia), sedan skickas journalen. Det där kan ta en 7-10 dagar.
Skönt å höra att du blev väl bemött och bra kompenserad för de skador du ådrog dig.
Patientjournallagen 1 http://www.sos.se/sosfs/1993_20/1993_20.htm#
Om patientjornalen http://www.infomedica.se/artikel.asp?Ca ... 9&PreView=

M V H
---> Matz
av matzen10
dali skrev:Om försäkringsbolaget löser in bilen och du kan tänka dig att åka en bit så finns en silverfärgad S60 2.5T AWD med mycket utrustning i Luleå (1 timmes flyg från Sthlm): Rondellens Bil. Lite skum färg på inredningen, men i övrigt verkar den i bra skick.
Av allt att döma blir det den här bilen! Ligger i slutförhandlingar men har bokat nattåget till Lule redan.. Flyget skulle, tyvärr, bli sanslöst bökigt (Örebro --> STHLM. STHLM --> Kallax). Men billigare (flyg = 1400:-. Tåg m. sovkupè 1699:-)! Och restiden med flyg är totalt 2 timmar, istället för tågets 17 timmar. 103 mil enkel.
Behöver bara komplettera med drag, extraljus, Ditec + lite småattiraljer så blir det en exakt kopia! Sånär som på klädseln då; men jag vänjer mig nog.
Så tack för länken dali, den fick mig att förbereda om det skulle bli inbyte. Har därför kunnat jämföra samtliga 6 AWD (med RTI) som är/var till salu i landet och du träffade rätt på en gång.
Dessutom är försäljerskan mkt trevlig och tillmötesgående; hon har lagt ner en del tid på mig vid det här laget..

M V H
---> Matz
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
av dali
Inga problem, hoppas du blir nöjd med bilen om det blir affär. Allt ser "rätt" ut på bilen; en ägare, 6000 mil på två år antyder mycket landsvägskörning (skonsamt), mycket utrustning, välskött.

Det är en av de senaste "04:orna" av S60 jag har sett, normalt är de tillverkade i början/mitten av 2003, men denna är tillverkad i december. Underlättar om man ska sälja den vidare, ingen ifrågasätter nog att det är en "04:a" då.

Kolla om den har servats vid 6.000 mil, har för mig att den servicen kostar en del. Blir det affär kan du säkert förhandla in den i priset. Jag har själv varit sugen på samma bil, men fick inte tillräckligt i inbyte. Vid ett rent kontantköp är det nog lättare ... :wink:
av matzen10
dali skrev:Inga problem, hoppas du blir nöjd med bilen om det blir affär. Allt ser "rätt" ut på bilen; en ägare, 6000 mil på två år antyder mycket landsvägskörning (skonsamt), mycket utrustning, välskött.

Det är en av de senaste "04:orna" av S60 jag har sett, normalt är de tillverkade i början/mitten av 2003, men denna är tillverkad i december. Underlättar om man ska sälja den vidare, ingen ifrågasätter nog att det är en "04:a" då.

Kolla om den har servats vid 6.000 mil, har för mig att den servicen kostar en del. Blir det affär kan du säkert förhandla in den i priset. Jag har själv varit sugen på samma bil, men fick inte tillräckligt i inbyte. Vid ett rent kontantköp är det nog lättare ... :wink:
Vilken tur för mig att din affär inte gick igenom :D !
Jo, jag har pratat med tidigare ägaren och han gav ett seriöst intryck på alla sätt och vis. Service är gjort som det ska + oljebyte var 1000:e mil. Enda trassel han uppgav ha haft var bakre stötdämpare, som är bytta på garantin. Ovanligt med det felet, på S60, tror jag. Har hört att S80:s stötdämpare kan vara lite underdimensionerade med tanke på vikt och överhäng där bak.
Jag har en jobbarkompis som är från Boden/Lule och han har bara gott att säga om bilfirman, vilket känns tryggt. Länken från dig + hans uttalande gör att det känns tryggt att åka 103 mil för att slutföra en bilaffär.
Så håll tummarna! Jag tutar när jag passerar Pite på hemvägen!
M V H
---> Matz
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
av matzen10
Jaha, då var affären klar och de 103 milen avverkade, genom två snöfronter. Allt känns bra med bilen. Lite annorlunda känsla i både koppling och bromspedalen, jämfört med den förra S60:in.
Bensinvärmaren var en mycket positiv upplevelse när bilen snöat in på morgonen vid hotellet! Hur har jag kunnat vara utan?
Extraljusramp beställd från http://www.extraljus.com så det blir samma kräm som tidigare.
Lägger upp nya bilder så småningom.

M V H
---> Matz
av dali
Grattis! Tro det eller ej men jag tror jag såg dig (bilen) i Luleå i torsdags ... ganska exakt kl 15:00 så mötte jag UPM xxx vid rödljusen bredvid ICA Kvantum. Kan det stämma?
av matzen10
dali skrev:Grattis! Tro det eller ej men jag tror jag såg dig (bilen) i Luleå i torsdags ... ganska exakt kl 15:00 så mötte jag UPM xxx vid rödljusen bredvid ICA Kvantum. Kan det stämma?
Det stämmer alldeles utmärkt, vad flashigt!! Jag letade efter Kvantum! Läste på Connex-nattåg att Kvantumhandlaren importerade skallerorm och bison, så det tänkte jag handla med hem. Fick en vägbeskrivning av Elin på http://www.rondellens-bil.se men jag hittade inte ändå..Ok, jag letade inte så mycket. Men du såg mig där,så jag var väl lite distraherad av bilen och lilltösen i baksätet.
Vilken tillfällighet att vi skulle stöta på varandra!
Tillfällighet 2: Tidigare ägaren har en kund ca; 2 mil från där jag bor, så han känner till "mina" hemmatrakter! 103 mil skiljer oss åt men ändå så brukar han (nästan) åka förbi mitt hus då och då! Det här är nästan kusligt hur saker kan sammanfalla trots alla milen emellan oss..
Mötte förresten MoDo hockey bussen i höjd med Skellefte, på väg till slakt.. var du möjligen inne i Lule för att kolla?
Jag kom dessutom alldeles lagom till E-on Arena när Timrå spelat färdigt och gissa om det blev korvstoppning på E4:an på väg ner till Sundsvall! Tror inte att samåkning är något för Sundsvallsborna..
Jag tutade förresten, vid Pite havsbadsskylten :-); Bättre sent än aldrig!

M V H
---> Matz
av dali
Fniss, du var ca 20 meter från Kvantum ... :wink: Jag vet hur det är i städer man inte riktigt har koll på, jag har åkt taxi 150 meter i Stockholm ... kändes lite pinsamt när vi i princip bara åkte runt kvarteret. :oops:

Jag var inte och kollade på hockey (ishallen är dock rätt nära Kvantum), jag jobbar i Luleå och bor i Piteå. Av en slump hade jag flexat ut lite tidigare för att åka förbi återvinningen i Luleå, annars hade jag inte varit där just då.

Sverige är ganska litet ... :D
Användarvisningsbild
av Brainy
Mjaha så var det min tur, igen.

Den här gången får jag väl antagligen ta på mig skulden själv dessutom, även om jag ska försöka få vägverket att stå för skadorna.

Körde igår efter en, som jag först tyckte, skapligt bred, 70väg, utan väggren, som jag tidigare bara kört efter en gång.

När jag vid ett tillfälle fick möte så styrde jag ut och höll till höger, där fanns det bra med plats så det var inget problem. Trodde jag.

Tjoff så tog det tvärnit och vi kanade på sidan i diket för att sedan dunsa rätt hårt med underredet mot asfaltskanten. Så där stod vi med två hjul på vägen, högersidan djupt ner i diket.

Efter denna omilda och hastiga inbromsning så mår inte bilen särskilt bra alls, jag tror t.o.m. att den kommer gå på skroten.

efter ha kravlat ur bilen, sett att tjejen är ok och allt sånt så började jag fundera på hur tusan det gått till så jag går tillbaka de metrar dit olyckan påbörjades och ser att från mitt högra hjulspår så är det närmare en halvmeter till plogvallen men hjulet har sjunkit ner i diket och sen bara skurit ner ännu mer. Plogbilen har alltså plogat upp utanför vägen så där jag trodde att vägen gick så gick det ett dike.

Det fanns inga plogpinnar just där som visade vart vägen gick och inte ens när jag stod utanför bilen så kunde jag utan att sparka med foten urskilja vart vägkanten gick.

Jag tycker således att vägverket som är ansvariga för plogningen av den vägen har gjort fel då inga markeringar fanns och det var plogat ut i diket. Självklart finns det dom som kommer att säga att jag körde snabbare än väglaget tillät osv. Men ta då i beaktande att jag inte kunde urskilja vart vägkanten var ens när gick.

Så jag ska höra med vägverket vad de säger när jag kommer med min dokumentering av olycksplatsen.

/Anders
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17
En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]

Nu an vi snacka om totalsågning..... och det[…]

Bilen stannar men startar sedan igen