Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av okunnig
Volvo V70-00 AWD har plötsligt (efter reparationer på 15tusen...) fått ett metalliskt knackande i motorn. Är det mest troligt att det måste bytas vevlager eller kan det vara ngt enklare? Inga varningslampor lyser. Kan man på ngt sätt kolla om lagren är slut utan att plocka isär hela rackarns motorn? Hoppas på snabba svar.....Tycker att ljudet kommer mer underifrån... har testat att låta motorn gå på typ 2000varv i några minuter, men knackandet kvarstår.....
Det börjar efter 4-5 sek, oregelbundet knackande. Vid belastning så tystnar det men återkommer när man håller kvar på ett visst varvtal. Knackandet blir dock varken högre eller lägre när det väl knackar....solklart va?
Slitna ramlagerljud kan öka vid belastning av motorn där slitna vevstakslager däremot kan få ljudet att avta vid gaspådrag från tomgång tyvärr , om du nu redan har lagt ner mycket pengar på bilen. :(
Senast redigerad av 4 RoadRunner1, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
Egentligen är det ju struntsamma vad problemet är. Om sambandet är solklart mellan reparationen och ljudet så är det bara att lämna tillbaka bilen så dom får reda ut vad som inte blev rätt.

Vanligaste metallljuden får du från några olika saker..

* slitna vevstakslager..
* slitna tryckare som ev är punkterade..
* topplock som är för mycket planat vid reparation..
Jag hann ju köra bilen i 3-4 dagar innan knackandet uppstod, kan det ändå hänga ihop med reparationen? Meken är jättetrevlig, så det är ju inte honom jag vill åt, vill bara ha en "hel" o fungerande bil. Fick tillbaka bilen i torsdags, besiktade den utan anmärkning på fredagen och igår morse när jag startade så knackade den....
Skulle kunna vara svänghjulet också, om det är ett tvåmassehjul. Det består av två delar, med fjädrar och silikonfett som dämpning mellan.
Märkligt..... Meken gjorde hembesök (!) o han tyckte inte att det alls lät som ngt vevlager eller så, utan tyckte vi skulle åka med bilen men ta det lite lugnt. När han testade den så blev det tyst ett tag, men kom tillbaka. Men som sagt, ett mkt oregelbundet knackande.....Vid tillfälle ska jag försöka lägga ut en ljudfil. Och naturligtvis berätta hur det går.... Orolig, men litar mkt på meken...

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]

Jag är skeptisk till att verksamheten är[…]

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

AWD-bekymmer

Hejsa Har samma problem har du løst dit? Mv[…]