- mån 05 okt 2009, 20:14
Hej Piwo
Jag har kört både en 850 glt från 1992 med automat mycket, och min nuvarande är en 940 ltt 1996 med automat.
850 med sin femma harmonisera klart bättre med automat då den har bättre bottendrag och är en mer elastisk motor, drar jämt över hela registret.
940 som jag har har trimmad turbo är seg och måste gasas ur lite, då kommer kraften desto mer. Ketchupeffekt. 940 med automat men utan turbo måste varnas för, blir orimligt seg och svår att hänga med en snabb trafikrymt.
Så mitt råd är att gå för en 850 om du ska ha automat.
Dessutom missar man en fördel med rwd och automat, nämligen det enkla och billiga kopplingsbytet.
850s automat har dessutom vinterprogram och sportprogram, det har inte 940. Vinterprogram tillsammans med att framhjulsdrift har mer tyngd på drivhjulen och inte är lika lätt för bakvagnssladd, gör att man kan klara sig med friktionsdäck. En 940 med automat skulle jag säga att dubbdäck är nödvändigt, och helst då Nokian Hakka 7 (dom har jag), som är överlägset bäst nu på snö och is. Ett tips på 940 annars är att använda "fattigmans diffbroms" genom att dra åt handbromsen en del om man får hjulspinn och t.ex. blir stillastående i en uppförsbacke, så att man på så sätt får båda bakhjulen att driva.
Helst ska du nog välja 850 från 1994, ser man enklast med att hjulen har fembult istället för fyrbult som 1992-1993 har. Automatlådan var dessutom dålig första ett eller två åren. 850 från 1994 är elektroniken omgjord och håller bättre. Kamremmen gjordes om och håller 12,000 mil. På 940 LTT (8 ventilaren) så är det bara 8000 mil men å andra sidan klarar den brott utan motorn tar skada.
Givetvis ska du kolla att oljan i automatlådan är klarröd, ser ut som jordgubbssaft på oljestickan för automaten. Dock kan den ju vara smutsig och hålla länge ändå, men man bör byta olja så fort man märker att den börjar blir skitig.
Att byta automatlåda är dyrt. Möjligen billigare på 940 men man måste hitta nån bra utbyteslåda på skroten. En renoverad utbyteslåda på Bilia till min 940 kostar ca 25,000 kr, sen tillkommer arbete för byte.
Sen måste du räkna med att automaten drar ca 20% mer stoppa än med manuell låda. Kör man många mil varje år, säg >1500 mil, så ska man nog välja manuell.
Elektronisk startspärr är nåt jag uppskattar mycket, är standard på 850 från 1996, och troligen har även 940 från 1996 det (min har det) även om det blev standard först 1997.
Mvh /Leif