Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Nu kommer ju den mörkare delen av året, med allt vad det innebär. Själv måste jag nya köpa vinterdäck i år. Jag inbillar mig att som utflyttad norrlänning (van vid massor med snö), så kan jag hantera en bil såpass att jag tänkte prova att åka dubbfritt den här vintern. Vill inte dömma ut dubbfria däck innan jag har provat dom själv. Jag är bara intresserad av "premium-däck". Ling-long, Kingstar och Sunny ger jag inte mycket för.

Så, vilka däck ska man köpa?
Har funderat lite på Gislaved SoftFrost 3. Har åkt med NordFrost (dubb) alla tidigare år och varit riktigt nöjd.
Sen har vi ju Nokian som man inte heller ska förbise. Om det blir Nokian så är det Hakkapeliitta R som är intressant.
Även Michelin har ju alltid gjort bra dubbdäck. Farsan åkte på X-ICE North på sin V70 förut. Dom kändes riktigt bra. I så fall är det vanliga X-ICE som är intressant.

Någon som har några goda råd? Provat något av däcken?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har kört Michelin x-ice dubbfritt och har varit grymt nöjd. Efter det finns inget som kan få mig att köra med dubbar igen.
av Larzan
Här i Stockholm är dubbfritt helt underbart. Vi har knappt någon snö, nästan alltid ovanför nollan än under nollan (Heja Växthuseffekten)
Det vräks ut salt och sockerlösning på vägarna.

Kört dubbfritt med Michelin, Gislaved och Hankok. Ingen skillnad när man kör i Stan.
Var upp en sväng till Tandådalen på dubbfritt, inga problem där heller. Det var kanonfäste trots ca -15c.
I vintras släpade jag husvagnen mellan Gävle - Stockholm några gånger. Gick hur bra som helst det med.

Tar man det skapligt lugnt och tar sig tid så går det alldeles utmärkt utan dubb i däcken.
Användarvisningsbild
av isak
hej
finns visst bra dubbfria!
trådskaparen du kan välja i stort sett vilket du vill av kvlitetsdäcken det är bara nyanser som skiljer dem åt. har själv inte ägt ett dubbhjul sista 5 åren funkar alldeles uymärkt, det gäller ju även ställa in hypofysen på vinterläge. (lokalradion brukar ju börja tjata om halka, brukar kännas utan dess medverkan!) personligen verkar debatten komma från om dubb kontra dubbfritt komma mest i från dem som inte färdas utanför gatlycktans sken?
isak
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag har kört på Michelin Alpin generation 2 och de har varit helt underbara. Tysta, bra grepp på snö samt på väta och de har nu efter 3 fulla säsonger gjort sitt (ca 4000 mil på en v50 t5). De har ersatts av generation 3 av samma däck. Jag kan inte annat än varmt rekommendera dessa däck.
Användarvisningsbild
av eccy243
Tackar för alla råd! För att förtydliga så har jag redan bestämt mig för att prova dubbfritt. Frågan är vilka bara. Men jag har fått ett bra pris på SoftFrost 3or, så det lutar åt dom. Om dom inte hamnar i botten på nåt däcktest.
Min körning i vinter kommer att innefatta:
Pendling i centrala Stockholm.
Fritidskörning i och runt Stockholm.
Någon enstaka tur till Jämtland.

Vinterväglaget i Jämtland har jag rätt bra koll på. Har ju som bott där i 23 år. Däremot i Stockholm har jag inte mycke koll på hur vägarna ser ut på vintern.

Min bil är bakhjulsdriven med lamelldiff och ABS.
Användarvisningsbild
av siamthai
Jag har läst tester gjorda av Svenska, Tyska, Norska och Kanadensiska tidningar och det däck som överlag alltid placerar sig högt eller högst är Michelin X-Ice Xi2. Det är mycket tyst och har bra grepp på de flesta underlag.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]