Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av samuelp
Min 440 -95 med B20F har under en tid ryckt när motorn är genom varm. Det innebär att jag måste har kört bilen i åtminstone 15-20 minuter. Bilen tappar all kraft under korta stunder men det försvinner omedelbart om jag ger mycket gas. Det jag har bytt är senast rotor, bränslefilter, tändstift och i höstas bytte jag rotor, fördelare och tändkablar
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat att mittenkolet i fördelarlocket är just, det kan fastna ibland när det börjar bli slitet. Ja det är ju ett långskott men väl värt att kolla. Testa att trycka in det och släpp då ska det fjädra tillbaks direkt. Annars testa med rengöring av alla kontaktstycken du kan hitta, ja jag brukar tjata om oxid i dom hela tiden, men en mycket vanlig orsak vid mystiska småfel på våra bilar.
Användarvisningsbild
av samuelp
Jag lämnade in bilen hos Volvo och de gjorde rent alla kontakter till spridarna samt bytte kabelsko vid jordpunkten på toppen sitter direkt till höger om kamremmen. Samt att de gjorde 22500-mila service och inte en ryckning sen dess. Blev kanon bra.
av svempus
jag gorde rent insprutar kontakterna och när jag monterade till baka insuge så fick jag syn på en kabel som hadde gått av och när vi hadde lödigt i hopp båda ändarna så funka bilen perfekt efter det inte en ryckning sen dess.... :D
Användarvisningsbild
av samuelp
Jag har haft inne bilen på verkstad idag för att sätta in kupékontakt och när jag hämtade bilen och körde den riktigt varm började ryckandet igen. :evil: Det är 3:e gången som den börjar rycka.
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]