Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
Hur vanligt är det EGENTLIGEN att växellådan havererar på S80 T6?

Hur många här har haft en S80 T6 där lådan rasat, och hur många mil hade den då rullat och hur ofta har oljan blivit bytt i den lådan?

Jättemånga som varnar för S80 t6 just pga lådorna, men det verkar (så som jag har förstått) att det är något som har blivit ganska överdrivet på internet. Eller? :shock:
Det är väldigt sällan där någon nämner ett växellådsras från egen erfarenhet... bara vad dom "hört".

Jag kan tala av egen erfarenhet och meddela att min T6:a nu rullat 18500mil, och lådan fungerar klockrent.
Min har passerat 27000 mil. Gjorde en sköljning av lådan en gång vid 11000 mil hos en volvoverkstad, bara för att jag också hört detta om havererade lådor. Frågade då om det brukar haverera geartronic-lådor och fick till svar att det hade man aldrig varit med om. Det går att plåga ihjäl alla lådor, så det finns säkert någon som har råkat ut för detta. Samma låda sitter i Cadillac-bilar (med V8-Northstar) och de verkar hålla.
Hej ! Jag köpte en s80 t6 i somras efter att ha tittat efter en i närmare 1 år och dom som hade rasade lådor på nätet då (3 st) hade rullat mellan 15 och 17 tusen mil , vet inte om detta är en indikation men kanske är så att om bilen misskötts så är det då den stannar för gott
av DaXX
Har själv en T6:a och var skeptisk i början pga allt negativt man hört om lådan, men det blev en sådan bil iaf
och det är inget jag ångrar idag. Jag hittade dock ett exemplar med en ägare där lådan byttes vid 15000 mil i
"förebyggande" syfte, men bilen gick fint innan bytet enligt förre ägaren.

Innan jag hittade min nuvarande bil så provkörde jag en T6:a som fungerade fint i automaten, men när man
växlade manuellt så hoppade den över 3:ans växel var 7-8 gång. Men den bilen var 7 år och hade 10 tidigare
ägare...
Gatekeeper skrev:Min har passerat 27000 mil. Gjorde en sköljning av lådan en gång vid 11000 mil hos en volvoverkstad, bara för att jag också hört detta om havererade lådor. Frågade då om det brukar haverera geartronic-lådor och fick till svar att det hade man aldrig varit med om. Det går att plåga ihjäl alla lådor, så det finns säkert någon som har råkat ut för detta. Samma låda sitter i Cadillac-bilar (med V8-Northstar) och de verkar hålla.
Jag har själv problem med min T6 låda den har nu gått 21k mil i mitt fall började symtomen visa sig runt 16k mil
i början när den växlade från 2an till 3an då fick jag mer och mer en oscillation vid mellangas
(shudder...populärt uttryck "over there") i drivpaketet och ju varmare oljan i lådan blev ju mer märktes problemen.
Nu så är problemet "permanent" så att säga 3ans växel slirar så fort oljan kommer upp i 50-60grader (har temp.mätare i oljebadet)

Enligt en erfaren automatlåde reparatör så har Volvo modifierat något i lådan för att få mjukare växlingar, som i många fall
medför dessa problem, jag var där i hans verkstad och pratade om jag skulle köpa en fräsh 02 låda och byta rakt av men
han sade att nyare lådor har samma designfel och det stod en nyare XC90 04 i verkstaden med exakt samma fel som min!
Så jag lade ner iden och kommer att antingen bara fixa den detaljen 19000 inkl.jobbet eller göra en totalrenovering minimum
25000 plus jobbet med skiftet av lådan...
Han nämde även att Volvo själva lämnar in bilar till han för vem fan betalar 70000:- för lådbyte , att de själva börjat inse
att det är orimligt mycket "skåne pesetas" för hela kalaset.

Löser växlingarna (varma sommardagar) med att växla manuellt och hoppa över 3ans växel och gå på 4an och låta momentomvandlaren jobba tills lock-up går in.

Synd att det ska vara såna problem med lådorna på dessa bilar, jag gillar öset/vridmomentet i motorn inga problem att
komma upp i önskad fart å sen är det ju komforten/utrustningen i bilen ej att förglömma :-)
Om den bara drog soppa som en liten Toyota Yaris så vore den perfekt!
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]