Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoolsson
Jahapp! då ska man byta vindruta på 740 GLE:n i övermorgon då :) känns som att läget är under kontroll, gjorde rent de sista idag så nu e de helt soprent runt om :) men har hört att de finns risk för att de inte blir tätt om man gör fel :???: va ska man tänka på för att de ska bli tätt? ska man lägga "skarven" i butylbandet på ngt speciellt ställe? tyckte att ja läste i nån tråd att nån här på forumet har vart bilglasmästare, så du får gärna komma me råd :) men bra tips är givetvis välkomna från alla :-)-)
av Vovlo_Henrik
Den gamla rutan är alltså urplockad?? Viktigt är att nya rutan kommer i rätt höjd, sitter 2 klackar längst ner som rutan vilar mot vilka du redan sett?? Hamnar den för långt ner så kan det regna in samt att övre listen blir svår att få dit... Detta är det jag vet då glasmästaren har satt rutan för långt ner på min bil :twisted: Dock så brydde sig inte förra ägaren om att åka tillbaka med detta så det blev att rätta till själv när jag övertog bilen :wink:
Jag plockade ur min ruta gjorde rent och sedan hade jag en medhjälpare, ställde rutan på de två klackarna i nerkant och la ner rutan (tveka inte i detta moment), i mitt fall så var butylbandet inga problem, bredden på bandet gjorde att det fanns lite att spela på :-)-)

Jag är ingen glasmästare men min ruta blev tät och är det fortfarande och listen går numera att sätta dit :D
av Volvoolsson
Vovlo_Henrik skrev:Den gamla rutan är alltså urplockad?? Viktigt är att nya rutan kommer i rätt höjd, sitter 2 klackar längst ner som rutan vilar mot vilka du redan sett?? Hamnar den för långt ner så kan det regna in samt att övre listen blir svår att få dit... Detta är det jag vet då glasmästaren har satt rutan för långt ner på min bil :twisted: Dock så brydde sig inte förra ägaren om att åka tillbaka med detta så det blev att rätta till själv när jag övertog bilen :wink:
Jag plockade ur min ruta gjorde rent och sedan hade jag en medhjälpare, ställde rutan på de två klackarna i nerkant och la ner rutan (tveka inte i detta moment), i mitt fall så var butylbandet inga problem, bredden på bandet gjorde att det fanns lite att spela på :-)-)

Jag är ingen glasmästare men min ruta blev tät och är det fortfarande och listen går numera att sätta dit :D
Tack för svaret :) ok men de låter som att de är ganska lugnt då :) ja har hittat 2 plastklackar i nederkant utmot vardera hörn, den förra rutan vilade mot dom. sen finns ju även dom här plastclipsen som håller torpedplåten på plats, har för mej att rutan vilade mot dom också :???: ? aja men bara man rättar sej efter dom 2 plastklackarna så är de lugnt då :-)-) ?
av Vovlo_Henrik
Om du kollar på denna plastklack så är de även justerbara (osäker om det är på alla), ett tips är att lägga rutan på plats och kontrollmäta :-)-)
av Volvoolsson
Monterade rutan igår :) ställde den på plastklackarna, centrerade, o sen, SMACK! så satt den där :D alla lister gick perfekt att få dit, o de verkar tätt :-)-) tack för vägledningen!
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]