Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Danneman
Hmm.... doppar på tomgågen osv... har du inget fel så behöver du ju inte byta , lr?
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
pwr2satsfy skrev:
Jaco skrev: Vilken Volvoverkstad gör det? Skulle vara väldigt intresserad av namnet på denna eftersom jag fått nobben av min lokala Volvo-verkstad. Det skulle ju vara värt att åka över hela Sverige för att få det åtgärdat på goodwill!
Så länge din bil har full servicebok och inte gått längre än 16000mil och har fel på spjällhuset och vill ha det åtgärdat utan att själv lägga ut 6500 ringer du volvo verkstad Borås eller Kinna
O hur vet man själv att man har fel på det, man måste väll i kolla upp det
presis som alla andra fel man kan få på en bil så måste nån göra en felsökning för att avgöra vad som är trasigt.

du kan ju tilexempel själv avgöra om en lampa är trasig genom att titta på den
Användarvisningsbild
av greeeken
Danneman skrev:Hmm.... doppar på tomgågen osv... har du inget fel så behöver du ju inte byta , lr?

Det beror ju på vad som klassas som fel.
tomgången doppar när man bromsar in för rödljus, annars märks ju inget alls.
Trasig lampa ör ju som sagt lätt, svårare med gasspjäll.
Ialla fall för mig.
Användarvisningsbild
av 58
Om det bara är att tomgången doppar så brukar det hjälpa med att rengöra spjällhuset med T-röd, se bara till att använda papper som inte luddar eller ännu bättre nån trasa.
Användarvisningsbild
av greeeken
58 skrev:Om det bara är att tomgången doppar så brukar det hjälpa med att rengöra spjällhuset med T-röd, se bara till att använda papper som inte luddar eller ännu bättre nån trasa.
Tackar för ditt svar. Men nu till stora frågan, hur får man loss den o den största frågan, vart sitten den?
av Göran E
greeeken skrev:
58 skrev:Om det bara är att tomgången doppar så brukar det hjälpa med att rengöra spjällhuset med T-röd, se bara till att använda papper som inte luddar eller ännu bättre nån trasa.
Tackar för ditt svar. Men nu till stora frågan, hur får man loss den o den största frågan, vart sitten den?
Det sitter under insuget.
Jag har haft jätteproblem med min bils tomgång. Den har hoppat jättemycket och på slutet gick bilen knappt att köra. Jag körde in den till en liten "på-hörnet-meck" som rengjorde gasspjället och framförallt vevhusventilation. Vevhusventilationen var riktigt igensatt och efter detta går bilen bra. Vi får se hur länge detta håller. Men i vilketfall så trodde mekanikern att huvudproblemet var vevhusventilationen och inte gasspjället. Jag har en -01:a.
av Perra N
Vevhusventilationen och spjällhusets problem hör ihop. Blir det slagg och skit i spjällhuset, så är vevhusvetilationen också igenslaggad. Tycker att man märker det ofta på bilar som ofta går korta sträckor vid lugn körning, oavsett bilmärke.
Användarvisningsbild
av DJ
greeeken skrev:
Visserligen från en XC, men det blir samma procedur

http://www.v70xc.com/resources/how-to/p ... cedure.pdf

Och så rengöring

http://www.v70xc.com/resources/how-to/p ... eaning.pdf
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
Danneman skrev:Hmm.... doppar på tomgågen osv... har du inget fel så behöver du ju inte byta , lr?

Det beror ju på vad som klassas som fel.
tomgången doppar när man bromsar in för rödljus, annars märks ju inget alls.
Trasig lampa ör ju som sagt lätt, svårare med gasspjäll.
Ialla fall för mig.
Bilen måste klara lagstadgade avgaskrav & desutom inte tända miljölampen.
klarar den inte detta så kan du få ut det på avgasgarantin
Användarvisningsbild
av CarMan
Perra N skrev:Vevhusventilationen och spjällhusets problem hör ihop. Blir det slagg och skit i spjällhuset, så är vevhusvetilationen också igenslaggad. Tycker att man märker det ofta på bilar som ofta går korta sträckor vid lugn körning, oavsett bilmärke.
Helt rätt, ofta missar dom som gör service själva at göra rent vevhusventilations nippenl på turbobilarna & detta kan ställa till stora problem (missas även av en del verkstäder som inte vet vad som igentligen ska göras på en riktig service)

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]