Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av autumnleaf
Ska ta ut en tjänstebil.
- läggs monteringskostnader för viss extrautrusning på förmånsvärdet?
- om säljaren bjuder på vinterdäck, tas dessa ändå upp i förmånsvärdet?
av Addekarlsson
Skatteverkets hemsida är nog bästa sidan för att få svar på detta, trots att det ingår i mitt jobb. :lol:
http://www.skatteverket.se/servicetjans ... 05639.html

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av autumnleaf
Tack, står uttryckt som ankaffningsvärde där, alltså borde det bli 0 kr om jag får vinterdäcken gratis.

Vad gäller monteringskostnad får jag dock ingen ledning om.
av Addekarlsson
Enligt mina beräkningar så bör den kostnaden räknas in, eftersom det höjer priset på det fordon du ska ha.
Men de tär som sagt nått jag bara gissar mig till nu. Jag har revisorer över mig som tar såna där frågor åt mig, så jag behöver lixom aldrig bry mig.
Ring skatteverket annars. Då får du säkraste svaret.
Meddela gärna här sen vad som är rätt och fel i frågan. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Jensen
Normalt sett så är priset för kompletta däck räknat inkl montering.
av PEK
Det är väl inte du som får däcken utan din arbetsgivare (den som köper bilen). I sådant fall bör det påverka förmånsvärdet uppåt. (Arbetsgivare tillhandahåller dig inte bara en bil utan även vinterdäck). Om det är du som får däcken, dvs. när du lämnar tillbaks förmånsbilen får du behålla däcken, bör hela värdet av däcken ses som en skattepliktig förmån som du blir beskattad för på en gång. (Du har ju fått däcken för att din arbetsgivare köpt en bil, det är alltså han som fixat förmånen till dig och då blir den skattepliktig).

Mvh
Per
av PEK
Det är väl inte du som får däcken utan din arbetsgivare (den som köper bilen). I sådant fall bör det påverka förmånsvärdet uppåt. (Arbetsgivare tillhandahåller dig inte bara en bil utan även vinterdäck). Om det är du som får däcken, dvs. när du lämnar tillbaks förmånsbilen får du behålla däcken, bör hela värdet av däcken ses som en skattepliktig förmån som du blir beskattad för på en gång. (Du har ju fått däcken för att din arbetsgivare köpt en bil, det är alltså han som fixat förmånen till dig och då blir den skattepliktig).

Mvh
Per
av matzen10
Håller med i det rimliga som PEK syftar på.
Men som sagt, slå en pling till Skatteverket för säkerhetsskull. De är suveränt informativa där!!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Loner
PEK skrev:Det är väl inte du som får däcken utan din arbetsgivare (den som köper bilen). I sådant fall bör det påverka förmånsvärdet uppåt. (Arbetsgivare tillhandahåller dig inte bara en bil utan även vinterdäck). Om det är du som får däcken, dvs. när du lämnar tillbaks förmånsbilen får du behålla däcken, bör hela värdet av däcken ses som en skattepliktig förmån som du blir beskattad för på en gång. (Du har ju fått däcken för att din arbetsgivare köpt en bil, det är alltså han som fixat förmånen till dig och då blir den skattepliktig).

Mvh
Per
Får du däcken privat så är det ju en bskattningsbar förmån, men om a-givaren får däcken till bilen så är det frid o fröjd. Inget du behöver skatta för. Annars skulle du ju få skatta när du sen slitit ut sommar eller vinterdäcken och behöver nya.

Detta är just det som gör att det fortfarande kan löna sig med tjänstebil om man inte kör väldigt långt i tjänsten.

/U
av para
Får arbetsgivaren däcken med 100% rabatt så ska dem hamna på förmånsvärdet ändå. Endast en skälig rabatt på 5-10% på tillbehör kan man dra av från nypriset.

På själva bilen är det dock RSV listpris som gäller även om du får 10% rabatt.

Be bilfirman att ge dig däcken vid sidan om istället, helt utan att det står på något papper/faktura eller offert

Nya däck efter slitage är inget man beskattas för men strikt enligt reglerna ska en uppsättning sommar- och en uppsättning vinterhjul tas med vid beräkning av förmånsvärdet på bilen. Alla har ju det. Man kan ju hävda att man har åretruntdäck visserligen för att slippa detta.

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Vilken packbox ?

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/packbox-vevax[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]