Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av df55
För två månader sedan köpte jag min första bil, en Volvo v40 2,0t 2001. Allt har fungerat väldigt bra och jag har varit supernöjd ända till att jag fick höra ett gnisslande ljud från bilen. Ljudet hörs på låga varv (upp till 2000), främst på 3 och 5 växeln. Själv kan jag väldigt lite om bilar, men jag frågade vad det kunde vara för fel när jag gjorde den stora servicen. Tyvärr visste de inte vad det var för fel.

Antar att det kan vara svårt att bedöma felet utan att ha sett och hört bilen, men jag tar väldigt gärna emot tips och kommentarer.
Misstänker man att en broms ligger på kan man kolla detta genom att efter att ha kört en bit gå ut och känna på fälgen i mitten eller allra helst om man har möjlighet känna direkt på skivan om den är varm. Är skivan varm har troligtvis oket kärvat lite.

Men att det låter mer på 3an och 5an verkar ju lite konstigt om det skulle vara bromsarna.
kire1111 skrev:Kan hålla med att det låter lite mysko att det kommer vid låga varv, kanske ljudet hörs när man kör fortare bara.
jag skulle nog iallafall börja med bromsoken.
I sådan fall borde det väl låta med fjärde växeln i likväl.

Kolla så att det inte är en bromssköld. På min gamla 850 så hade en sådan rostat sönder i fästet så den satt fortfarande kvar där den skulle, fast löst givetvis. Då uppkom det en gnisslande ljud varje gång skölden slog till skivan. Drygt fel som tog en bra stund att hitta :lol:
Tackar för alla svar. Nu har jag kollat allt det ni skrev med en bilkunnig vän, men ljudet är tyvärr kvar. Frågan är vad jag ska göra nu när inte ens verkstaden visste vad det var :( Bilen går väldigt bra annars, men det vore bra om ljudet försvann.
I min bil hörs det gnisslande ljudet när man åker, och det är på alla växlar har jag märkt nu. Låter exakt som en gammal bil som precis startar, om den beskrivningen hjälper något :P Får nästan spela in ljudet och lägga upp det här.
Packbox kamaxel

Är de samma packbox på avgas och insug […]

Ny Kartuppdatering

Mottager alla tips frân kunniga personer. Ib[…]

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&ari[…]

AdBlue i slutröret är aldrig bra. Den sp[…]