Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stomp
Min brummar och vibrerar även om det är väldigt lite vibrationer så känns de. Oljudet börjar vid ca 50 km/h, lite tidigare om jag har last eller gasar fullt. Det är stödlagergummit på min. Lägger av, eller rättare sagt: märks inte så tydligt vid höga hastigheter = 130 och uppåt.

Har ljudet varit konstant eller har det blivit lite värre med tiden? Du kanske inte åkt så långt iofs (själv kör jag minst 100 mil i veckan).
Användarvisningsbild
av Hanson
Gazten skrev:Det är inte så att du varit i Kristianstad och kört?
Nej, inte i närheten ens. Brukar Volvo-bilar få konstiga oljud där? :lol:
Senast redigerad av 1 Hanson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hanson
Stomp skrev:Min brummar och vibrerar även om det är väldigt lite vibrationer så känns de. Oljudet börjar vid ca 50 km/h, lite tidigare om jag har last eller gasar fullt. Det är stödlagergummit på min. Lägger av, eller rättare sagt: märks inte så tydligt vid höga hastigheter = 130 och uppåt.

Har ljudet varit konstant eller har det blivit lite värre med tiden? Du kanske inte åkt så långt iofs (själv kör jag minst 100 mil i veckan).
Hmm, okej. Nja, det "skorrar" mer än bara brummar. Och som sagt, BARA vid fullt gaspådrag i de högre varvtalen. Det kom helt plötsligt och verkar inte vilja försvinna. Kör cirka 40 mil/vecka. Nånting säger mig att det kommer från bakaxeln eller däromkring, men jag kan ha fel. Är som sagt ingen expert. Men satan vad irriterande det är!!!
av Gazten
Hanson skrev:
Då är du nog inte den ende med detta problemet, blev omkörd 2 ggr av en 940 som lät riktigt illa när han kom upp i höga varv. Antagligen samma skorrande som du har..

Men du säger att du bytt bakdäcken, kan ju vara bakaxeln som inte hållit för busande? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Stomp
Hanson skrev: Hmm, okej. Nja, det "skorrar" mer än bara brummar. Och som sagt, BARA vid fullt gaspådrag i de högre varvtalen. Det kom helt plötsligt och verkar inte vilja försvinna. Kör cirka 40 mil/vecka. Nånting säger mig att det kommer från bakaxeln eller däromkring, men jag kan ha fel. Är som sagt ingen expert. Men satan vad irriterande det är!!!
Ok, men är det bara vid själva gaspådraget eller finns ljudet kvar även när du accelererat färdigt? Vad säger öronen, kommer det från mitten av bilen eller bakifrån? 40 mil/vecka är lite över det "normala" så en pålitlig bil behövs.

Själv ska jag byta stödlagergummi så fort jag får tid, förhoppningsvis i morgon. Jag kan nog beskriva mitt ljud som skorrande också.. Det orättvisa är ju att jag vet vad som är felet på min och därför tar till uttryck som hör till det felet ;)

Ser inte tråden nu när jag skriver detta men hur har du kört bilen (eller tidigare ägare), hårt, bus, husvagn, tunga släp, pendlande (som du beskrev) eller annan lugn körning? Bakaxeln tål ju inte hur mycket bus som helst ;)

Skulle haft bilen här, kört ut den på bryggan och hissat upp bakhjulen, startat och "kört" den för att kanske se problemet/lösningen men du bor väl en bit från mig antar jag..
Användarvisningsbild
av Hanson
Gazten skrev:
Hanson skrev:
Då är du nog inte den ende med detta problemet, blev omkörd 2 ggr av en 940 som lät riktigt illa när han kom upp i höga varv. Antagligen samma skorrande som du har..

Men du säger att du bytt bakdäcken, kan ju vara bakaxeln som inte hållit för busande? :mrgreen:
Ja, det kunde ha varit så! Men faktum är att jag aldrig busar! Inte med den här bilen iaf... Men jag tror också på nåt med bakaxeln. Kan det vara så att den inte tål kraften? Jag har ju BSRs steg 3, vilket är 205 hk istället för originals 135? Fast det borde den väl, tycker man.
Användarvisningsbild
av Hanson
Stomp skrev:
Hanson skrev: Hmm, okej. Nja, det "skorrar" mer än bara brummar. Och som sagt, BARA vid fullt gaspådrag i de högre varvtalen. Det kom helt plötsligt och verkar inte vilja försvinna. Kör cirka 40 mil/vecka. Nånting säger mig att det kommer från bakaxeln eller däromkring, men jag kan ha fel. Är som sagt ingen expert. Men satan vad irriterande det är!!!
Ok, men är det bara vid själva gaspådraget eller finns ljudet kvar även när du accelererat färdigt? Vad säger öronen, kommer det från mitten av bilen eller bakifrån? 40 mil/vecka är lite över det "normala" så en pålitlig bil behövs.

Själv ska jag byta stödlagergummi så fort jag får tid, förhoppningsvis i morgon. Jag kan nog beskriva mitt ljud som skorrande också.. Det orättvisa är ju att jag vet vad som är felet på min och därför tar till uttryck som hör till det felet ;)

Ser inte tråden nu när jag skriver detta men hur har du kört bilen (eller tidigare ägare), hårt, bus, husvagn, tunga släp, pendlande (som du beskrev) eller annan lugn körning? Bakaxeln tål ju inte hur mycket bus som helst ;)

Skulle haft bilen här, kört ut den på bryggan och hissat upp bakhjulen, startat och "kört" den för att kanske se problemet/lösningen men du bor väl en bit från mig antar jag..
Nej, det släpper så fort jag lättar på gasen och jag skulle tro att det är mer baktill än mitten. Bilen är ytterst varsamt körd av en herre som aldrig gasade över 3000 rpm - och det vet jag med säkerhet. Jo, jag får väl försöka hitta en brygga här i närheten och hissa upp den på. Som jag skrev ovan - tror du att det kan vara att axeln inte pallar trimmet? Skönt att du hittat felet på din iaf, man sover så mycket bättre då :-)-)

Kanske borde kolla om även jag kan ha nåt tjall med stödlagergummit, förresten.
Användarvisningsbild
av Hanson
Vovlo_Henrik skrev:Axeln tål effekten så där har du inte felet, har du någon olja i bakaxeln samt växellåda?? :???:
Nej, det har jag faktiskt inte! Har bara antagit det, och det ska man ju aldrig göra... Bra tips! Det klarar jag nog t.o.m. av själv :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Stomp
Hanson skrev: Nej, det släpper så fort jag lättar på gasen och jag skulle tro att det är mer baktill än mitten. Bilen är ytterst varsamt körd av en herre som aldrig gasade över 3000 rpm - och det vet jag med säkerhet. Jo, jag får väl försöka hitta en brygga här i närheten och hissa upp den på. Som jag skrev ovan - tror du att det kan vara att axeln inte pallar trimmet? Skönt att du hittat felet på din iaf, man sover så mycket bättre då :-)-)

Kanske borde kolla om även jag kan ha nåt tjall med stödlagergummit, förresten.
Ok, det låter absolut inte som stödlagret eller gummit där men det skadar inte att kolla det om du ändå ska ha upp bilen.

Låter som att något i bakaxeln inte vill längre... Men som sagt, häng upp bilen och se efter, ibland kan det vara enklare än man tror. Dock råder jag dig att göra det... ja, nu! Så fort som möjligt eftersom om något är på väg att lossna så.. ja, du ser själv scenariot på motorvägen ;)

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]

Volvo car UX

Det är framtida önskemål. Jag skul[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]