Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hanson
Vid fullt gaspådrag, nånstans i de högre varvtalen, kommer ett ganska mörkt och skorrande ljud underifrån.
Vet inte exakt varifrån det kommer - växellådan? Kardan? Är det dom där ringarna som är slut? Jag har ingen aning. Det är i alla fall inte från den främre delen av bilen. Och det är bara när jag drar på för fullt, som sagt. Jag har en 940 ltt som är chippad till 205 hk, men det borde väl komponenterna tåla, tycker man. Bilen för övrigt är i kanonskick och ytterst välskött.

Känns som att jag måste göra nåt åt saken i alla fall, och därför är jag mycket tacksam för hjälp. ??:-/
Användarvisningsbild
av Hanson
BRUTUS skrev:hörs det bara vid fullt gaspådrag på alla växlarna ?
Japp, bara vid fullt pådrag - men inte på alla växlar! Det hörs mer på högre växlar. 1an och 2an hörs inget. 3an kommer det lite och sen är det värre på 4an och 5an ...
Användarvisningsbild
av BRUTUS
kolla om du inte har obalans i något av bakdäcken, eller hjullagret på någon sida är kass, båda dom här ljuden är typiska när man kommer upp i hastighet och något brummar eller skorrar, skulle det va stödlagret så hörs det direkt vid från 20 k å uppåt...men jag kan ha hur fel som helst...be någon sitta bak i bilen å lyssna....
Användarvisningsbild
av Hanson
BRUTUS skrev:kolla om du inte har obalans i något av bakdäcken, eller hjullagret på någon sida är kass, båda dom här ljuden är typiska när man kommer upp i hastighet och något brummar eller skorrar, skulle det va stödlagret så hörs det direkt vid från 20 k å uppåt...men jag kan ha hur fel som helst...be någon sitta bak i bilen å lyssna....
Jag har nyss bytt däck bak, och det är ingen skillnad. Måste vara nåt annat, men vad!? A fan, det är svårt med felsökning... och duktigt irriterande är det! Man få liksom känslan av att nåt måste bytas...
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla så att inte avgasröret ligger emot någonstans !
på min ltt var det tajt mellan främre röret och en balk före katten !
den "skorrade" lite då, när man gasade.
bara släppa muttrarna uppe vid turbon och klämman bakom katten och vrida katten lite !
/emwtur
Användarvisningsbild
av Hanson
BRUTUS skrev:vet, man kan bara bli så trött på alla ljud som kan uppstå, men man måste ändå hitta det...innan något riktigt skit händer...
... så sant. Kan inte mycke själv så det blir att åka till Bilia eller nån så fort man behöver hjälp... suck.
Användarvisningsbild
av Hanson
emwtur skrev:kolla så att inte avgasröret ligger emot någonstans !
på min ltt var det tajt mellan främre röret och en balk före katten !
den "skorrade" lite då, när man gasade.
bara släppa muttrarna uppe vid turbon och klämman bakom katten och vrida katten lite !
/emwtur
Du kan vara nåt på spåret! Ska ta och kolla det så fort jag får möjlighet. Konstigt bara att det vid de högre växlarna, men det är klart, de skapar kanske kraftigare vibrationer...

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]