PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av roger82
Hej!

Har en 142 -71 som har den otrevliga ovanan att bygga en egen swimmingpool så fort det regnar! Brukar stå någon/några cm vatten på golvet när det regnat en stund.

Jag hade en gång en teori att listen vid vindrutan läcker lite då det finns lite rost där. Men å andra sidan handlar det ju om rätt så stora mängder...

Funderade på hur avrinningen fungerar från "fläktintaget" precis framför torkarna, hur fungerar dräneringen där?

Någon som har fler ideer? (har ingen taklucka)

Ska ta fram bilen snart efter ett par års vila så jag kollar teorier så fort det går!

Tack på förhand / RK
av Frownlayer
Jag tror på vindrutan... riv loss hela listen på insidan och täta mycket med silicon... dat brukar hjälpa...
av Amarace
Det inns ingen gummilist som tätar vindrutan, den är "limmad" med Butyl. Ota om dom läcker runt rutan är det för att det rostat hål helt enkelt. Täta hellre utifrån än inifrån, annars ligger ju vattnet ändå och förvärrar, och det är lättare att få tätt utifrån. Och använd vad som helst förutom Silicon, det hör inte hemma på en bil. Men läcker den så mycket som du säger skulle jag hellre ta loss rutan och åtgärda det ordentligt.

Evakueringen av vattnet från friskluftsintaget går åt sidan och sedan ner i sparklådorna, det är rätt så ofta det läcker där vid någon skarv
Användarvisningsbild
av P1800
Silicontätning hör inte hemma på en bil! När det härar bildas ättikssyra - > din bil kommer att rosta!

Silcon spray och liknade ska användas med försiktighet, speciellt nära elektriska kontakter då ångorna bildar kiselkarbid i närheten av elektriska gnistor. (Brytarspetsar, generator, startmotor) Kiselkarbid är en extremt god isolator, dvs inget du vill ha på kontakterna. Dessutom används det som slipmaterial då det är extremt hårt, dvs har du fått det på kontakterna så sitter det där för gott.

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]

Vibration vid inbromsning

Visst kan det vara fläckarna. Prova att lyfta[…]