Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hjortfot
Min fläkt har funkat av och an till bilen men sen 1v har den lagt av helt. Jag och en kompis skruva loss handskfacket och börja kolla elen fram till motorn och det kom el ända fram, vi tag bort motorn från fästet och satt på tändning och höll upp fläkten i samma läge som den ska sitta "uppåt", då funka den ej, men när vi vände på den så den hängde neråt då gick den klockrent på 1:ans fart till 4:an, men så fort vi vände den uppåt så stanna den???

Kan det ha nånting med kolstiften att gör för det var inte mycket med kol kvar på en av "hållarna till kolstiften om det heter så" det var ca25% kol kvar på den ena och minimalt till den andra.

Mvh//Kenth
Användarvisningsbild
av sidhabo
Kan ju var kolen. Eller troligare nåt glapp i kontakter/sladdar. Prova böj kablarna åt olika håll när fläkten snurrar. Och se ifall den lägger av.
av Hjortfot
Vi böjde kablarna när den hölls i rätt läge uppåt och vi vill inte minnas att den snurra då, men när den hölls neråt satte den fart, och börja man sakta luta den uppåt så vid ca90 grader då la den av igen och när du sänkte den igen så snurra den igång.

Kan man bara byta kolen, köpa nya med andra ord??

Eller lär man till skroten och ta nya kol.

Mvh//Kenth
Användarvisningsbild
av sidhabo
Borde ju gå att handla kol hos Volvo .... men nu för tiden vet man ju aldrig. Har inte pillat med det själv.
av Hjortfot
Jag köpte en fläkt på skroten och nu funkar det. Jag misstänker även att det var något mer för min gamla fläkt snurra inte så bra medans den från skroten var mer lättsnurrad, summa sumarum nu funkar det.
av Lazarov
Fläktarna är inte gjorda för att renovera och allt sitter på plats med bockade plåtbitar och klister. Så det går mig veterligen inte att byta kol på dem, volvo har inga original kol iaf. Ibland kan man köpa universalkol till elmotorer och slipa med sandpapper tills de passar..
Förövrigt finns det massor med kupefläktar till 740 (utan AC) på skroten.
bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]