Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kanske någon av er kommer ihåg att jag som några andra har stora problem med vibrationer som inte kan hittas orsak för.

Det klassiska som jag ofta får höra är att vibrationer bara går bak i bilen om det kommer framifrån. Är vibrationerna från bakvagnen så går inte dessa framåt? Stämmer verkligen detta?
Har länge misstänkt att dämparna är dåliga (speciellt bak). Och idag på väg hem ringde min kollega mig som körde bakom mig och sa att bakhjulen studsar som fasen. Då har jag mer eller mindre fått bekräftat att dämparna/fjädrarna bak har gjort sitt. Finns det annat som kan göra att hjulen studsar så mycket förutom o-rundhet i däcken?
Kan dessa stötar/vibrationer även kännas i hela bilen å i framdelen?
Tyvärr är ekonomin extremt dålig som för många andra i dessa tider så dämparna kan jag införskaffa men fjädrarna vet jag inte om pengar finns till.
Är det dumt att bara byta dämpare utan fjäder eller bör jag försöka införskaffa lite extra slantar å byta mera saker?

Kollar man tex på skruvat.se på dämpare fram så står det:
Monteringssida: Fram
Stötdämpartyp: Oljetryck
Stötdämpartyp: Standard

Ang. fjädrar bak. Märker man skillnad mellan vanliga och förstärkta fjädrar vid normal körning och inte drar släp ofta?

Är det gasdämpare med oljetryck som det skall vara eller är det oljedämpare tro?

//Kensy
Om det studsar när du kör på slät väg borde det vara däcken. Stötdämpare dämpar fjädringsrörelser, men dåliga dämpare kan inte ORSAKA rörelser, de kommer från vägen eller däcken.
Fjädrarna ser jag ingen anledning att byta om bilen är ok i höjd. Kolla om stötdämparna läcker olja. Gunga bilen, tryck till på kofångaren eller sätt foten på draget. Normalt är att bilen gungar upp lite över normalläge, och sen ner och stannar. Mer än så: byt dämpare.

En stötdämpare i sin enklaste form är en hydraulcylinder med ett litet hål i kolven. När den rör sig tvingas oljan genom hålet, och det är det som dämpar. Kör man hårt blir oljan varm, och vispas till skum. Det problemet kan minskas genom att ha ett övertryck med gas ovanför oljan, gastrycksdämpare. Det finns alltid lite luft/gas i en dämpare, för att kompensera för kolvstångens volym. Skillnaden märkar man lätt på en lös dämpare, en standard stannar eller sjunker sakta om du ställer den på mitten, en gastryck trycks ut.

Dämpningen sker alltså alltid med olja. Många verkar tro att "gasdämpare" inte innehåller olja, "gasdämpare ELLER oljedämpare"
Skruvat borde skriva gastryck i stället för oljetryck.

Vilket du ska köpa bestämmer du själv. Gastryck betyder inte automatiskt att dämparen dämpar hårdare, bara att det tål hårdare körning utan att tappa dämpverkan.
timebandit skrev: Finns det annat som kan göra att hjulen studsar så mycket förutom o-rundhet i däcken?//Kensy
Vägbanan är sällan jämn som ett dansgolv. Små ojämnheter i vägbanan får lätt hjulet att studsa om dämparna är slut, speciellt i högre farter 90-110.
timebandit skrev:
Ang. fjädrar bak. Märker man skillnad mellan vanliga och förstärkta fjädrar vid normal körning och inte drar släp ofta? //Kensy
Du behöver inte byta fjädrar bara för att du byter dämpare.

Jag byte från std (855SE -96:) till Mecas förstärkta för ett år sen, mest för jag tyckte det såg fult ut när den hängde ner där bak. (ofta 4 pers + stor hund där bak).
Bilen blir ngt stadigare, speciellt när man kör över fartgupp utan att komforten försämrades. Jag är enbart positiv till bytet och ångrar bara att jag inte gjort det långt
tidigare. Den blev ca 15-20mm högre där bak olastad och sjunker inte lika mycket när man lastar den full.
Kan idag säga att jag fick ett infall på jobbet och åkte till Biltema och jobbarkompisen hjälpte mig byta dämparna bak. Tog oss ca 4½ timma. Suck! En bult gick av så det var att åka till Bilia å köpa 4 nya bult som sitter vid fästet i bagagen.
Köpte även sådana dära "grispickar" men dem gick bara av. Tillslut fick vi banka ur bulten med den fastsvetsade muttern på undersidan tyvärr... Annars var det inga problem.
Har inga problem med häng och kan lasta fin fint.

Jag kan LOVA dig att dämparna var totalt jäkla slut. Ena dämparen stannade i det läget man tryckte ihop den till. Den andra gick upp ca 1mm per sekund och orkade inte kolla när den skulle avta.
Stötdämparfästena var också trasiga på båda sidor.

Slutresultat: Hjulen har slutat studsa. ca 50-70% av vibrationerna i bilen har försvunnit. *LYCKLIG*. Nu får jag försöka få råd att byta framdämparna så snart jag kan...
Mina vibrationer var som värst vid 70-75km/h samt över 95km/h. Nu är det mycket bättre.
26.000 mil har bilen rullat. Bilen hänger inte baktill och ansåg att jag inte behöver byta fjädrarna ännu. Har inga problem med att lasta tungt heller.
Jag har för mig att GLT har styvare fjädrar är min SE som std.
26 tusen, då blir nog bilen som ny med nya framdämpare oxå :)
Commando skrev:Vibrationerna i min bil verkar vara sidledes och kännns i förarsätets ryggstöd...
Ja och det var det för mig också... Nu är dem nästan helt borta. Söker du lite på vibrationer i forumet så bör du hitta en hel del jag skrivit om mina problem...

Vibrationer i hela chassiet å ratten utan dess like. Förar och passagerarstolen vibrerar i ryggen. Man ser den tomma passagerarstolen vibrera som fan.
Har man lite lösare kläder på sig så ser man även dessa skumpa å vibrera som fasen, man känner det också.
Vid 70km/h så kändes det som hela bilen skumpade/guppade framåt. Vid 90km/h+ så var det inte roligt å köra så jag körde alltid i högerfilen och tagit det lugnt.
Även så kunde vibrationerna försvinna helt i några kilometer för att sedan komma tillbaks, fanns liksom inget sammanghang. Vissa dagar kunde man köra 2 mil utan några vibrationer alls.
Och som sägs i mina andra forumsinlägg så har jag bytt det mesta i framvagn och bakvagn och provat 4 olika uppsättningar hjul, nya som gamla utan resultat. Mycket pengar som gått åt skogen.

Fick som sagt problem med bulten som gick av men bortsett från det så var det jäkligt intressant att få ur dämparen för att kolla dess funktion. Måttligt förvånad blev vi när vi såg att den inte borde ha gått igenom en besiktning. Dem fungerade ju inte alls.

Har man bytt å provat en massa saker och man har en bil som rullat ganska långt så kommer jag nog numera rekommendera att byta dämparna om man har vibrationsproblem...

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]