Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av skogen
har en fungerande hastighetsmätare men kilometer och trippmätare står still?
Jag bytte hela instrumentinsatsen från en skrotad 740..nu fungerar allt!!!
Senast redigerad av 1 skogen, redigerad totalt 0 gånger.
av sicnarf
Du har samma fel som jag har haft.Ta loss knäskyddet under ratten och leta rätt på trippmätarkontakten under/bakifrån.Dra ut den och spruta lite olja in i den och sen tillbaka igen.Mitt gick igång sen.
av Vovlo_Henrik
Ett annat alternativ är att om knappen till att nollstalla trippen med har blivit för hårt behandlad så kan det göra att mätaren kärvar :wink:
av johan5588
Hej!

Jag har också samma fel, både tripp o kilometermätare la av samtigt men hastigheten fungerar utmärkt.

- Kan det blivit glappt i nån kabel/kontakt då jag bytte värmekran ?

- Hur ser trippmätarkontakten ut som kan ha börjat glappa ? tacksam för beskrivning eller en bild... ;-//

/Johan
av sicnarf
Skruva loss ge 3 torx skruvarna vid knäskyddet under ratten och ta bort det.Ta en ficklampa och lägg dig vid pedalerna och lys uppåt på baksidan av instrumntet.På baksidan av trippmätären(du ser det direkt)sitter en vit kontakt över ett stift som du lätt kan dra ut bakåt.Jag sprutade lite olja i den och sen fungerade min tripp/milmätare.
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag har också samma problem fast min kmräknare dog först och någon dag senare när jag rucklade med nollställningsknappen (som också är trasig) till trippen dog den också. Jag har haft ur allt och nollat trippen utan knappen och sprejat på anslutningen på hastighetsmätaren men det hjälpte inte.
Går det att få igång skiten igen? Har nämligen inte det extra tillbehöret fungerande bensinmätare :x
Användarvisningsbild
av sidhabo
Enklast att plocka ur hela mätarhuset för att kolla kontakter.
Enbart 2 skruv i nederkanten av mätarhuset (pilla bort täckbrickorna först, vid reostat och klock-vreden).
Sen är det bara att lyfta ur hela huset :-)-)
Användarvisningsbild
av päpplet
Allt har varit urplockat och knappen ligger på limning men det hade inte riktigt torkat när jag provade så jag hoppade över den då. Få se om det håller
Användarvisningsbild
av sidhabo
päpplet skrev:Allt har varit urplockat och knappen ligger på limning men det hade inte riktigt torkat när jag provade så jag hoppade över den då. Få se om det håller
Svårt att få det att hålla med bara limmning. Därför jag var rätt nöjd med min rep enligt howto:n.
Problemet från början är ju att plast-skiten är för vek konstruktion. Därför så många går av eller viker sig.
Men det löser ju bara det mekaniska problemet med trippen ....

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]