Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av huebner
Hej.
Jag höller på att fixa en Volvo 740 -90 med en B230F motor som har ingen gnista och sen går inte bensinpumpen går när man slå till tändingen. Det är inte logist att bägge saker lägger av samtidigt.
Bilen gick jättebra innan, parkerat den i en timme sen dess har vägra den att starta.

Har kört diagnos på uttag 2 och 6. Inga fel koder. Fick bara 1-1-1

Har bytat tändmodul, spole, bränselrelä och impulsgivaren ifrån en 940 -92 med B230f motor. Satt dit samma saker ifrån 740 och fungera perfekt på 940.

Nu min fråga är.. kan det hända databoxen kass eller är det nått annat som strula?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pumprelät drar när bränslestyrenheten får varvtalssignal från tändsystemet, så lite logik finns det...
Styrenhet är inte vanligt. Så mät lite mer innan du skaffar en sån.
Tändstyrenheten sitter på pedalstället. Koppla ur den och ta loss kåpan på kontaktstycket, då kan du komma åt att mäta från sidan när den är inkopplad. Kolla matning: + på 5 och 6, jord på 14 och 20.
Mät motståndet i impulsgivaren (styrenheten bortkopplad) i kontaktstycket så ser du om kablarna in är OK. (10 och 23) Om du kopplar in styrenheten igen och kör på starten ska du ha en liten växelspänning där, 1 volt eller så.
Bild
Användarvisningsbild
av js1
Jag känner igen det där, höll på med en 940 med B230 för nåt år sen. Slutade med ny styrbox. Jag klistrar in mitt inlägg från den tråden, du kan ju testa om den startar som jag beskrev den gången:

Hej,

Har ett skumt startproblem på en 940 91:a med B230F motor.
Den visar inga felkoder på diagnosen varken på insprutning eller tändningsidan.
Gnista finns alltid när man kör runt startmotorn. Bränslepumparna verka gå som dom ska.

Så kommer det skumma:
Med testpinnen i uttag 2 kan man aktivera olika ventiler (insprutning, kallstart, tomgång osv) för att se om de aktiveras, det funkar ok.
Om man därefter kör startmotorn så vips, startar motor och verkar gå perfekt, jämn tomgång, varvar upp osv.
Stannar man då motor och föröker starta igen så tänder den inte.
Kör man då testproceduren igen så startar den!!!!!

Nån som vet eller har nån bra ide`

/Jörgen Malmö
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]