I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Sunil
Tjena, jag är ganska ny på det här forumet å har ganska nyligen blivet bil ägare har en volvo 244 83- med en B23a i just nu och jag tänkte trimma bilen lite grann och då har jag kommet fram till antingen sätta på en upp piffad 531 topp, dubbla weber 45:or samt extraktorrör och 2.5 tums resten av vägen eller köpa en b234 och sätta i den istället.

Har läst att b234 är i princip samma som en b23 block med lite andra grejer inuti fast den största skillnaden är så klart 16 V toppen, men om jag nu ska ha b234 som måste jag ha en hel del grejer fast jag vet inte riktigt vad jag behöver. Förmodar att jag behöver en kabelhärva från nån donator bil, ett helt ny insprutning kanske megasquirt eller liknande, kapa i torpedväggen så fördelaren får plats och säkert en hel del andra grejer.

så mina frågor är:
1.Vilken motor är billigast att trimma till ca 170-200 hk?
2.Är det billigt att renovera och trimma en b234?
3.Vad säger dom på besiktningen om att ha en b234 motor i och vad behövs för att få om rega den till b234?
4.Vad behöver jag mer för att en b234 ska fungera i min bil?
av Vovlo_Henrik
Ett alternativ är att köpa en 740 med frisk B234 och plocka alla delar som tillhör motorn, för att regga med denna motor krävs att motorn är orginal med tillhörande elsystem, katt o.s.v :wink:
Frågan om det är billigt eller inte beror på vad du får tag på, en B234 från -88 har 159Hk orginal och då är du en bit påväg mot dina 170-200hästar vilket kan spara dig nån krona :-)-)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
1: En turbomotor är obönhörligen billigast. B234an bör vara billigast av dem du funderar på att utgå ifrån då det kommer kosta en del bara för attkomma upp i samma effekt som en 234 med den. Dessutom bör man tänka på att B234 har ett eget block som inte har så mycket med dem andra blocken att göra. 16V har väl även fördelen av att den går att chipa vilket dem svarar bra på men ska du uppåt 200hk så kostar det.

2: Nej. Sugmotortrim kostar mycket kontra vinsten. Bara ett par vassare kammar går loss på uppåt 10.000:-. Visst går det att slipa och köra lashcaps, men...

3: Motor, insprut med boxar (måste vara original, du får inte ha MS eller liknande när du registreringsbesiktigar), katalysator, lambdasond och att den är helt original, egentligen ska man ju ha original luftfilterlåda med. Motorn ska ju vara så original det bara går.

4: Samma som 3
av Sunil
Tack för alla svaren! :D okej så om jag vill ha en b234 i min 240 så måste jag ha i princip ta alla motor grejer från en 740 men då uppstår ett problem tror ja, jag har ju ingen kat på min bil efter som att det är en 83- men om jag sätter i en b234 så måste jag ha kat och det får man inte regga bilar med från 88- och bakåt har jag hört eller finns det nån b234 som inte har kat eller är byggd innan 88?

skulle vara skit nice om jag fick mer bra ut fylliga svar och tack igen för alla svar jag har redan fått :-)-)
av Vovlo_Henrik
Din bil får besiktas med annan motor som HAR katalysator, håll koll på om du tänker dig någon annan motor så du inte överskrider max vridmoment för din bils bromsar för då blir det genast mer kostsamma ombyggnader, som Marlboroman skrev ett bygge kostar!! Men ett stort steg är att gå från orginal B23 till en orginal B234 eller en Turbomotor som kan modiferas senare, ett bra tips är att tänka ut hur du ska göra och med vilken motor och även hur mkt effekt du vill ha, att bara börja bygga brukar sluta med mer och mer effekt och större hål i plånboken!! :wink:
av Sunil
Okej då ska jag försöka hitta nån billig 740 med en b234 i som jag kan ta allt jag behöver ifrån :) målet är just nu att sätta en original b234 i min 240 och få den reg besiktad med den motorn, senare så kommer jag nog trimma den när jag har mer pengar kommer lägga upp mitt kommande motor byte som ett projekt så alla kan se vad jag håller på med :lol: två snabba frågor:
1.Jag har m46 i 240 just nu passar den växellådan på b234?
2.kan jag använda mitt original grenrör eller måste jag ta ett ifrån en b234 topp?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
1: B234F har alltid M46 om det är en manuell bil, så ja, den passar.

2: Du måste ta grenröret från B234:an efetr kanalerna ser helt annorlunda ut + att det ät helt annan vinkel på flänsen mot grenröret jämför mot 8V.
av Vovlo_Henrik
Din 240 är från -83 med B23A och M46? Du får då fila upp urtaget för svänghjulsgivaren i sprängkåpan om du inte byter kåpa :-)-)

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]