- tis 15 sep 2009, 15:17
Tjena, jag är ganska ny på det här forumet å har ganska nyligen blivet bil ägare har en volvo 244 83- med en B23a i just nu och jag tänkte trimma bilen lite grann och då har jag kommet fram till antingen sätta på en upp piffad 531 topp, dubbla weber 45:or samt extraktorrör och 2.5 tums resten av vägen eller köpa en b234 och sätta i den istället.
Har läst att b234 är i princip samma som en b23 block med lite andra grejer inuti fast den största skillnaden är så klart 16 V toppen, men om jag nu ska ha b234 som måste jag ha en hel del grejer fast jag vet inte riktigt vad jag behöver. Förmodar att jag behöver en kabelhärva från nån donator bil, ett helt ny insprutning kanske megasquirt eller liknande, kapa i torpedväggen så fördelaren får plats och säkert en hel del andra grejer.
så mina frågor är:
1.Vilken motor är billigast att trimma till ca 170-200 hk?
2.Är det billigt att renovera och trimma en b234?
3.Vad säger dom på besiktningen om att ha en b234 motor i och vad behövs för att få om rega den till b234?
4.Vad behöver jag mer för att en b234 ska fungera i min bil?
Har läst att b234 är i princip samma som en b23 block med lite andra grejer inuti fast den största skillnaden är så klart 16 V toppen, men om jag nu ska ha b234 som måste jag ha en hel del grejer fast jag vet inte riktigt vad jag behöver. Förmodar att jag behöver en kabelhärva från nån donator bil, ett helt ny insprutning kanske megasquirt eller liknande, kapa i torpedväggen så fördelaren får plats och säkert en hel del andra grejer.
så mina frågor är:
1.Vilken motor är billigast att trimma till ca 170-200 hk?
2.Är det billigt att renovera och trimma en b234?
3.Vad säger dom på besiktningen om att ha en b234 motor i och vad behövs för att få om rega den till b234?
4.Vad behöver jag mer för att en b234 ska fungera i min bil?