Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoolsson
Hej! Ja har fått ngt problem me överväxeln på min 740 turbo -88. För ngn månad sedan så började överväxel hoppa i och ur när ja va ute o körde. Rätt va de va så slutade den hoppa i och ur och stannade i od. läge och sen fungerade de som de skulle :) men nu för nån vecka sen så började den bete sej likadant, bara de att den hoppade ur och i ett par gånger och sen så stannar den i läget urkopplad od. :???: Börja man köra me bilen och lägger i överväxeln när de börjar bli dags så kan man köra ca 20 sek innan den hoppar ur och i ett par ggr för att sedan hoppa ur helt och hållet.

*OD-lampan blinkar aldrig när od:n glappar/hoppar ur
*OD-lampan tänds alltid så fort man trycker på knappen (vare sej od:n hoppar i eller inte)

Har kollat så att de e tillräckligt me olja i växellådan, dock så har ja inte börjat felsöka ngt på själva od:n...
Nån som anar va felet kan va :???: ? Tacksam för svar :) Mvh Simon
av Vovlo_Henrik
Lyser OD lampan som det gör i det här fallet så slår relät till som det ska och det är okej så lång, hur ser anslutningarna ut på lådan?? en annan orsak kan vara att OD:n inte får olja efter ordning pga tätt filter, sitter under locket på själva OD:n :-)-)
Användarvisningsbild
av emwtur
För det första - har du automatlåda eller manuell ?

Nedanstående gäller om du har manuell låda !
Normalt sett skulle jag säga att knappen i spaken ( eller sladden till knappen) är vanligaste problemet.
MEN då tänds inte OD lampan !
EFTERSOM din lampa tänds;
låter det som problemet efter relät, kablaget till lådan , solenoiden på lådan !
/emwtur
av Volvoolsson
Lådan är en manuell med överväxel kan ja säga till att börja me :) tack för svaren :) nu vet ja ju lite mer vart ja ska börja riva nånstans 8) får väl börja kika på de imorn :) men om de skulle va dags för ett nytt filter, kommer man åt locket till od:n utan att plocka ner växellådan/överväxeln? O har ni nåt bra vis som man kan testa om solenoiden är hel? :P
Användarvisningsbild
av emwtur
Jag skulle börja med att ställa bilen med fyran i, tändningen på och kolla att det går fram spänning till solenoiden på lådan !
Vad jag minns skall solenoiden slå även om bilen står stilla !

/emwtur
av Volvoolsson
Hej igen! La mej under bilen o granskade de hela lite nu i eftermiddags. Till att börja me så kollade ja anslutningarna på solenoiden, kabelskorna satt ju hur löst som helst o så va de en massa skit på stiften. Fram me motortvätten o gör rent. Sen klämde ja även åt kabelskorna lite så att de blev bättre kontakt. Efter de så gav ja mej ut o provkörde ca 25 min. Låg på motorvägen en bra stund me o de funkade hur fint som helst :) de bästa va kanske att de kom en stylad BMW o försökte köra ifrån mej :) de gick inge vidare för honom :D haha! Tack alla för feedbacken iaf! :-)-)
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]