- tis 28 feb 2006, 20:50
Man får väl ändå utgå ifrån att volvoverkstaden justerade vinklarna korrekt, utefter landsvägsfart... det är ju då däcknötningen är störst, och således torde ju camber ligga neutralt för din bil vid dessa farter. Då kan man ju spekulerar i huruvida camber är något positiv vid lägre kurvfarter då du har som störst problem(?).
Men betänk också att om du ställer för mycket negativ camber kommer du få ett ruskigt däckslitage på insidan av däcken om du lastar bilen tungt och kör landsvägar...
Sen är jag inte så övertygad om att camber påverkar under/överstyrning i den grad att du inom rimlig justeringsintervall får någon märkbar skillnad på understyrningen?
Caster skulle jag inte ge mig på att justera om det ens gick (?)! Risken att få en spårkänslig berusad stövare på vägen är för stor...
Axiellt borde ju inte toe påverkas av en camberjustering....
DJ skrev: Vaddå feljustera framvagnen? :shock:Tja... det är ju ingen formel1-bil vi pratar om här.
Det finns ju inget absolut rätt i hjulvinklar utan det beror ju alltid på hur man använder bilen, vilka däck man har osv.
(På min Lotus åker jag t.ex. med c:a 2 grader negativ camber runt om :D eftersom banåka har högst prio och däcken då behöver mer agressiv camber för att bygga temp jämnare.)
Volvo verkar ha lagt prio på idiotsäkerhet.
Camberjustering är ju ett första standardtrick som man brukar använda, men menar ni att nåt annat vore bättre för S60:n?
Ska man istället ändra balansen med grövre krängare bak för att öka andelen rollstyvhet i bakvagnen jämfört med framvagnen och på så sätt få den mer neutral?

Men betänk också att om du ställer för mycket negativ camber kommer du få ett ruskigt däckslitage på insidan av däcken om du lastar bilen tungt och kör landsvägar...
Sen är jag inte så övertygad om att camber påverkar under/överstyrning i den grad att du inom rimlig justeringsintervall får någon märkbar skillnad på understyrningen?
Caster skulle jag inte ge mig på att justera om det ens gick (?)! Risken att få en spårkänslig berusad stövare på vägen är för stor...
Axiellt borde ju inte toe påverkas av en camberjustering....
~~~~~~~~~
V70 AWD -01
~~~~~~~~~
"Att styla en Volvo är som att sminka en gris" - RUSKIGT ROLIGT!
V70 AWD -01
~~~~~~~~~
"Att styla en Volvo är som att sminka en gris" - RUSKIGT ROLIGT!