Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Whisky
DJ skrev: Vaddå feljustera framvagnen? :shock:
Det finns ju inget absolut rätt i hjulvinklar utan det beror ju alltid på hur man använder bilen, vilka däck man har osv.
(På min Lotus åker jag t.ex. med c:a 2 grader negativ camber runt om :D eftersom banåka har högst prio och däcken då behöver mer agressiv camber för att bygga temp jämnare.)

Volvo verkar ha lagt prio på idiotsäkerhet.

Camberjustering är ju ett första standardtrick som man brukar använda, men menar ni att nåt annat vore bättre för S60:n?
Ska man istället ändra balansen med grövre krängare bak för att öka andelen rollstyvhet i bakvagnen jämfört med framvagnen och på så sätt få den mer neutral?
Tja... det är ju ingen formel1-bil vi pratar om här. :wink: Man får väl ändå utgå ifrån att volvoverkstaden justerade vinklarna korrekt, utefter landsvägsfart... det är ju då däcknötningen är störst, och således torde ju camber ligga neutralt för din bil vid dessa farter. Då kan man ju spekulerar i huruvida camber är något positiv vid lägre kurvfarter då du har som störst problem(?).

Men betänk också att om du ställer för mycket negativ camber kommer du få ett ruskigt däckslitage på insidan av däcken om du lastar bilen tungt och kör landsvägar...
Sen är jag inte så övertygad om att camber påverkar under/överstyrning i den grad att du inom rimlig justeringsintervall får någon märkbar skillnad på understyrningen?

Caster skulle jag inte ge mig på att justera om det ens gick (?)! Risken att få en spårkänslig berusad stövare på vägen är för stor...

Axiellt borde ju inte toe påverkas av en camberjustering....
Användarvisningsbild
av DJ
CarMan skrev:Nu måste jag fråga dig om du tycker att bilmodellen understyr för mycke eller om din bil understyr markant mer än vad en likadan gör?

Jag känner igen det som typiskt Volvo från de jag provkört förut av olika modeller, både FWD och RWD.

Men S60:n är min första egna Volvo så jag har ärligt talat inte kört så många volvobilar lika mycket som den här.

En RWD som är understyrd i grunden kompenserar man med gasen, likaså en FWD som i grunden är överstyrd. Men en FWD som är mycket understyrd är svårare.
Användarvisningsbild
av CarMan
DJ skrev:
CarMan skrev:Nu måste jag fråga dig om du tycker att bilmodellen understyr för mycke eller om din bil understyr markant mer än vad en likadan gör?

Jag känner igen det som typiskt Volvo från de jag provkört förut av olika modeller, både FWD och RWD.

Men S60:n är min första egna Volvo så jag har ärligt talat inte kört så många volvobilar lika mycket som den här.

En RWD som är understyrd i grunden kompenserar man med gasen, likaså en FWD som i grunden är överstyrd. Men en FWD som är mycket understyrd är svårare.
nu har jag inte kört din bil, men det låter onekligen som att din bil betersig normalt för blimodellen. vill du ha annat betände får du nog konstruera om bilen :wink:
du kan ju alltid exprementera med hjulvinklar, men det är ju lite svårt om du inte har tilgång till rätt utrustning.
Användarvisningsbild
av DJ
Whisky skrev:
DJ skrev: Vaddå feljustera framvagnen? :shock:
Det finns ju inget absolut rätt i hjulvinklar utan det beror ju alltid på hur man använder bilen, vilka däck man har osv.
(På min Lotus åker jag t.ex. med c:a 2 grader negativ camber runt om :D eftersom banåka har högst prio och däcken då behöver mer agressiv camber för att bygga temp jämnare.)

Volvo verkar ha lagt prio på idiotsäkerhet.

Camberjustering är ju ett första standardtrick som man brukar använda, men menar ni att nåt annat vore bättre för S60:n?
Ska man istället ändra balansen med grövre krängare bak för att öka andelen rollstyvhet i bakvagnen jämfört med framvagnen och på så sätt få den mer neutral?
Tja... det är ju ingen formel1-bil vi pratar om här. :wink: Man får väl ändå utgå ifrån att volvoverkstaden justerade vinklarna korrekt, utefter landsvägsfart... det är ju då däcknötningen är störst, och således torde ju camber ligga neutralt för din bil vid dessa farter. Då kan man ju spekulerar i huruvida camber är något positiv vid lägre kurvfarter då du har som störst problem(?).

Men betänk också att om du ställer för mycket negativ camber kommer du få ett ruskigt däckslitage på insidan av däcken om du lastar bilen tungt och kör landsvägar...
Sen är jag inte så övertygad om att camber påverkar under/överstyrning i den grad att du inom rimlig justeringsintervall får någon märkbar skillnad på understyrningen?

Caster skulle jag inte ge mig på att justera om det ens gick (?)! Risken att få en spårkänslig berusad stövare på vägen är för stor...

Axiellt borde ju inte toe påverkas av en camberjustering....
Toe påverkas ibland vid camberinställning. Det beror på i vilken höjd kuggstången ligger i förhållande till var man justerar, kulleders placering etc.

Visst justerade verkstaden rätt efter volvos rekommendationer, men vad är målet med Volvos rekommendationer? Minsta möjliga däckslitage? "Idiotsäkerhet"? Kanske inte "balanserbar och kommunikativ"?

Det sliter inte så mycket på däcken som man kan tro,faktiskt. På Porschen jag nyss sålt åkte jag med ganska mycket negativ camber och dessutom toe out fram (vanlig bansetup) och visst syntes det lite på insidan när man inte åkt bana på länge men inget stort slitage.

En sån setup hade jag INTE tänkt mig alls på Volvon, det är på tok för extremt för den bilen.
Jag tänkte inte mycket negativ camber utan undrade om standardtricket lite mer negativ camber kunde underlätta svängandet.

Men precis som du skriver så kanske det inte räcker med att ändra hjulvinklar, om beteendet är oundvikligen bestämt av chassi-sättningen så är rätt väg att byta krängningshämmare för att ändra balansen, men det är jobbigare och dyrare. Hjulvinklar är mycket lättare att bara testa, och ställa tillbaka om det inte blev bra.
Användarvisningsbild
av DJ
CarMan skrev: nu har jag inte kört din bil, men det låter onekligen som att din bil betersig normalt för blimodellen. vill du ha annat betände får du nog konstruera om bilen :wink:
du kan ju alltid exprementera med hjulvinklar, men det är ju lite svårt om du inte har tilgång till rätt utrustning.
Jag tror också min bil är ganska typisk, fler borde ha gett sig på detta tidigare.

Man behöver inte konstruera om så mycket för att ändra balansen om inte hjulvinklar hjälper. En krängningshämmare. Eller så byter man fjädrar.
Det är dessutom enkelt att räkna på bara man vet spårvidd, hjulbas, rollcenter, vikt & viktfördelning, Motion Ratio samt fjäder- och krängarstyvheter. Sen stoppar man in det i ett excelblad som man tankat ner från rejsa.nu om man är lat som jag. :D
Men jag orkar inte mäta/räkna fram all indata själv för familjeåket.

Men jag kan tänka mig att ställa om några hjulvinklar om det skulle underlätta. Det fixar jag utan problem.

Två veckor är ju ingen big deal.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]