Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kontrollera hjullager, men var det nästan tomt med olja i bakaxeln så finns risk för att det är något annat som håller på att skära ihop :???: Hur ser kåpan ut på bakaxeln?? Du borde ha en i plåt på denna, de kan rosta hål i botten och oljan försvinner eller så rostar det hål strax ovanför givaren till hastighetsmätaren men då brukar den vara vattenfylld :???:
Ja jag tror det också :) men många säger att man inte skall byta drivaxel för i byta lager utan att byta hela bakaxeln!
Oj var den nästan tom? inte bra. jag tror du också har ett lager som e trasigt.
Jag har kollat runt klumpen. locket är alu, jag bytte denna bakaxel i feb. bytte olja. jag kollade oljan förra vecka. den var grå :(
volvo944gl skrev:Ja jag tror det också :) men många säger att man inte skall byta drivaxel för i byta lager utan att byta hela bakaxeln!
Oj var den nästan tom? inte bra. jag tror du också har ett lager som e trasigt.
Du behöver varken byta drivaxel eller hela bakaxeln om hjullagret är trasig?? :???:
jag kollade kåpan idag och den är hel, finns inga hål i den. den var inte helt tom, när jag stoppade i fingret så kände jag oljan i den, men liten bit nedanför pluggen..

är det bara hjullagret som det kan vara nu då? det mest underliga med det hela är att ljudet kommer bara när bilen gungar till vid gupp, och är helt tyst efter ett tags körning..
Svårt att svara på när man inte hör det själv :???: Kan vara fler saker och som du redan förstått så vandrar ljuden i karossen vilket gör att det kan vara svårt att lokalisera var ifrån det kommer många gånger, tricket med skruvmejseln mot örat kan hjälpa en många gånger :-)-) Men eftersom det låter när du vrider vänster hjul så borde felet vara där nån stans, kan även vara diffhuslagren eftersom du hade dåligt med olja :wink:
har du rätt i. om diffhuslagrena rasar kommer axeln att låsa sig helt och hållet då så bakhjulen bara låser sig? det jag funderar på är ju som så att när axeln fjädrar till vid gupp så kommer ljudet och sen försvinner det. men när den är varm så är det inget alls.. diffhuslagrena rör väl sig inte när axeln fjädrar?

vågar jag köra bilen med bakhjulen i luften för att kunna lyssna ordentligt på klumpen?
Palla upp bilen så den står stadigt sen provar du på olika växlar vart det hörs värst sen kryper du runt och lyssnar, ett lager som väsnas är svårt att svara på hur länge det håller det kan rasa nu och det kan gå många mil till... Hjullagret tar emot mest vid ett gupp kontrollera detta i första hand :wink:
ska hissa upp bilen på en lift och låta en köra den samtidigt som jag lyssnar ordentligt på axeln.
jag märkte en sak idag med bilen, när farsan körde in och parkerade den så lyssnade jag bredvid bilen, och när han saktade in precis innan den stannade så hörde jag ett svagt gnisslande ungefär som ett lager som inte har nått fett i sig, då tänkte jag direkt hjullager och det kom från vänster sida av bilen, för diffhuslagrena får väl smörjning från oljan i axeln?
Ja den smörjs av oljan i axeln, även kärvande bromsar eller handbromsbelägg som släppt från backarna kan ge konstiga ljud men eftersom ljudet kommer från vänster sida skruva isär och kolla om det är något som inte står rätt till :wink:
Punktering nästa nya vinterdäck

Hittade detta på en google sökning. C[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat[…]

Det räcker med att titta på inlägg[…]

Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara valt […]