Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Tja!
Här kommer några bilder hur bilen är :) Väldigt fint i motorrum
Bild

Dessa kräningshammar är väldigt fina :)
Bild

Denna balja är väldigt fin! Eller hur?
Bild

Fin buckla på luckan :)
Bild

Bild

Förrar dörren
Bild

Sist och inte minst Lådan, Nu fattar jag varför man inte kunde växla! x)
Bild

Hur mycket pengar skall man lägga ner på denna bil tro? Nån som har några tips hur o få upp lådan lättast?
av Vovlo_Henrik
Så som jag kan se det så är du inte sysslolös i vinter :wink:

Har du inte tillgång till lyft så pallar du upp bilen fram och bak sedan hissar du upp lådan med en domkraft som du ställer längst med bilen så du kan förflytta den fram och tillbaka :-)-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Länk eller stag till krängningshämmaren ska du byta, själva k-hämmaren är stången rakt över.

Bra ställa att laga rost iaf, inga vinklar och vrår. Men ta en titt på infästningen till tvärstaget till bakaxeln i framkant på baljan. Det brukar också vara angripet när baljan ser ut så där.

Är det drevet på ingående axeln som är rensat? Den borde driva på fyran då...
av volvo944gl
Vovlo_Henrik skrev:Så som jag kan se det så är du inte sysslolös i vinter :wink:
Ja jag tror också det :) hehe
Sparkz:
Ja jag tänkte jag skall ta o kapa bort den helt baljan o ca 10cm i mellanrum till skivan, och lägga slutsteget på :)
Ja jag skall kolla på infästningen imorgon kanske kommer några till kort :) hehe
Jag kunde köra bilen på 4ans växel enbart. blev kanske mycket slirande :( Men hade loss kopplingen också. det är ca 2 mm kvar på var sida. fjädrarna e lösa så man kan snurra på dom :/..
Ja det är ingående ja, om man skall säga så. skall se om jag kan ta bättre kort... det var 2 dl olja kvar i lådan :roll:

Tror jag svarade på alla frågot så :),
av volvo944gl
Tjenare.
Nu har jag kollat lagret som ligger i svänghjulet. jag tyckte det rullade lätt. men det hade visst fått sig en liten smäll när jag rev ner lådan :( men inte så extremt mycket! gör det något?Och vart kan man köpa ett nytt lager?
Bild

Här är växellådan, från annat håll! :P
Ni som kan lådor.. detta går väl inte o laga?? :S
Bild
av Vovlo_Henrik
Lagret finns hos de flesta järnhandlare samt http://www.kullager.se. Mins inget mått men ta ut det och mät, jag byter alltid detta lager inget att snåla på då priset ligger på ca 40:- :-)-)

Klart växellådan går att renovera men du kan köpa 15 begagnade lådor för priset att renovera den du har :-)-)
av volvo944gl
Okey Tack så mycket. skall riva ur detta imorgon! och kolla måttet :)
Ja det är klart det är mycket billigare. det var bara intressant om det skulle gå och renovera hehe :)
Länken du skrev funkade inte häller :/
Användarvisningsbild
av sidhabo
volvo944gl skrev: Länken du skrev funkade inte häller :/
Funkar för mig .... data :roll: ....
av volvo944gl
Ja nu funkade länken för mig! :) data ja :x
av volvo944gl
Det är ingen som har en växellåda liggandes? m47? så billig som möjligt?
bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]