Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Häromdan gav servon upp i mitt inne i stan på min 960 -96. Felet ligger sannolikt i ett läckage från den slang som går ut från servopumpen. Min "husmek" i närheten, en riktig klippa, lovade att fixa felet och trodde att det skulle gå på ca 2500 (1000 kr i arbete och 1500 för slagen som är en specialsort tydligen). '

Men se så lätt gick det inte. Idag fick jag beskedet att slangen är beställningsvara från Volvo, att det finns tre varianter och beställer man fel har man ingen returrätt ?:-/ Så gubben backade ur och sa att "du får nog lämna in den på en auktoriserad verkstad, jag vågar faktiskt inte ta risken att stå med en slang som inte passar som jag kan skicka tillbaka".

Detta är ju som bekant så in i helvete dyrt så frågan är: vad göra? Hur special kan en sån slang egentligen vara? Och hur kan man säkerställa att man får rätt slang utan att behöva lämna in den på Bilia?

Mkt tacksam för svar.
Varför skulle du inte få byta slangen??? :???: Du måste ju kunna få lämna tillbaka den så länge den inte har varit monterad och fylld med olja :???: Ring själv och fråga hur det ligger till, du kan ju kontrollera om det är rätt slang innan den monteras och kanske till och med innan du bryter förpackningen??
Åk till en verkstad där dom servar lastmaskiner eller kranar, och kolla om dom kan göra en slang åt dig. Där behöver du bara betala ca 400-500 kronor för en hydraulslang.
Tack för all input. Verkar som det löst sig. Kollade med kusinen som har Volvoverkstad, han plockade fram artikelnummer direkt (enligt honom var det bara en tryckslang som gällde, oavsett styrväxel): 1 st tryckslang och 2 o-ringar för summa 1197 kr. Däremot är det ingen returrätt på artiklar som inte finns i lager.

Nu är bara frågan vem som ska göra jobbet. 8)
Om det bara handlar om att byta slangen fixar du det själv :D
Se till att tappa ur all gammal olja och byt till fräsch på en gång. Se bara till att inte få in skit i systemet, är ytterst känsligt för ludd mm.

Lycka till 8)
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]