Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NyblivenD5ägare
Marbas skrev:
Larzan skrev:
leiwi skrev:värmaren startar inte om utetemperaturen är över 10 grader ej heller om bränslevarningen lyser
Var det inte över 15 grader?
Lyckades starta min en kylig morgon nyss, men ej senare på dagen.
Jag har aldrig märkt någon övre gräns på hur varmt det får vara ute för att värmaren inte ska starta om man startar den manuellt. Dock så startar den automatiskt om det är 5 grader eller kallare ute, och motorn inte är fullvarm.

Om den går från På till Av på någon sekund så är det troligen så att dina startförsök (3 st) är "förbrukade". Prova att dra ur batteriet en stund (några minuter), och prova igen. Då får du i alla fall tre nya försök. Fast, har du ett problem i brännaren så försvinner ju inte det bara för att du kopplar bort batteriet... Tänk på att du ska tillräckligt med bränsle i tanken och inte ett för dåligt batteri.

Har funderat lite över det där med batteriet, ska kolla om det är slut och i så fall byta. Då bör ju även felkoderna försvinna då om jag inte har för bråttom i med det nya. Tack för svar, ska återkomma med info när problem är avhjälpt.
av NyblivenD5ägare
~Kalle~ skrev:Får du bara upp orange triangel? Ingen text i displayen?

Har värmaren försökt starta 3 ggr men inte lyckats så sätts en felkod och då startar den inte utan måste in på "service"
Vidare fundering, om jag plockar ner och renoverar värmaren själv, måste jag då in och släcka felkoderna eller räcker det om jag plockar bort batterikabeln en stund för att kunna provstarta värmaren igen? Kan ju bli mycket rännande på bilfirman om man inte lyckats åtgärda felet utan hela tiden åker på nya felkoder.
av Marbas
På min V70 D5 MY04 så räckte det med att ta bort batterikabeln en stund, så försvann "max 3 startförsöks"-spärren. Kanske finns olika typer av felkoder på brännaren som sätter sig olika hårt i datorn... Men som sagt, prova ta bort batterikabeln först för att nollställa startförsöken, det kostar ju inget...
Användarvisningsbild
av isak
hej
köp en felkodsläsare! den har betalat sig när du renoverat värmaren. 3 startförsök försvinner som en avlöning. egen erfarenhet spridarkoppen avslöjade sig under demonteringen av värmaren, lät som en maraccas när jag vände på värmaren. kolla även cirk-pumpen och fläktmotorn genom att lägga ström på dem kolla även att skovelhjulet är med motorn på pumpen. gör ren brännkammaren så funkar den sedan.
lycka till
isak
av Marbas
olson skrev:
Marbas skrev: det kostar ju inget...
Förutom tid & besvikelse över att det inte funkar... :cry:
Nu ska vi inte vara pessimistiska... :D
av NyblivenD5ägare
Hej igen, pga att jag inte vill ge mej på exprimenterande för tillfället så lämnade jag in bilen för värmaröversyn. De kunde konstatera att fläkten skruvat sej loss och låg löst i huset tydligen. De rengjorde och skruvade ihop igen plus radering av felkoder (provade batterikabeltricket utan positivt resultat) och värmaren fungerar igen. Tilläggas kan att det var över 15 grader vid provkörning (direktstart) vid verkstan så den verkar inte ha någon utetempbegränsning. Så här med facit i hand så skulle jag nog klarat jobbet själv. Notan blev 1900 :- så det var väl ok antar jag. Såg att någon nämnde nåt om en felkodsavläsare för hemmabruk? Var hittar man en sån och vad kostar välsignelsen?
av olson
NyblivenD5ägare skrev:Hej igen, pga att jag inte vill ge mej på exprimenterande för tillfället så lämnade jag in bilen för värmaröversyn. De kunde konstatera att fläkten skruvat sej loss och låg löst i huset tydligen. De rengjorde och skruvade ihop igen plus radering av felkoder (provade batterikabeltricket utan positivt resultat) och värmaren fungerar igen.
Precis som jag skrev längre upp då. :-)-)

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]