Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Mitt nyförvärv vill inte gå som folk :( Den är alltid lättstartad och den går perfekt när den är kall men efter någon minut börjar den rycka och missa och den får en ojämn tomgång.
På högre varv går den hyfsat jämt men missar och rycker så det känns i hela bilen :???: Släpper jag gasen för plötsligt dyker tomgången så den dör ibland. Tomgången pendlar mellan ca 400-700varv.

Det är en 740gl -88 med kat och 230F motor med 37k mil på mätaren. Den har stått hela sommaren och stiften är dåliga men har rätt elektrodavstånd. Innan vi knackade ihop dom gick den fruktansvärt. Dom satt löst då med.
När jag körde tanken tom igår (ingen tank och trippmätare) tog det nästan 5 min innan den fick bensin så den startade så innebär det att pumpen kan vara dålig för en elpump ska väl få fram bensin ganska fort?

Jag har provat att spruta på kontaktspray på lmm och ärgade kontakter men det hjälpte inte. Jag ska prova med att leta tjuvluft med startgas och byta stift och fördelarlock bara jag listar ut hur det sitter fast. Är det skruvat?

Edit: Det känns inte som att den bara går på 3 cyl för ryckandet kommer med samma mellanrum på alla varvtal
fiolfarfar skrev:jag har en volvo 745 89 har bytt massemåtaren på den för att den gick ojämt.när jag bytten gick den jätte bra en stund men så nu stannar den igen fattar inget vad behöver jag kolla
Varför inte kolla felkoder?
Nu när den fått stå någon timme startade den på en gång och gick perfekt i ca en minut sen började den igen. Nu har jag sprutat startgas överallt mellan luftfilter och motor utan resultat :(
Jag ska få låna en ny luftmassemätare och prova med senare. Hur får man förresten ut "elcentralen" så man kommer åt reläna?
Du behöver inte ut med centralen för detta, lossa facket ovanför askkoppen :-)-) Men som sagt tidigare läs felkoder om du har det på denna, kolla även säkringar!! sen får du felsöka om det är tändning eller bränsle som felar, passa på att provstarta med startgas när den inte går als, startar den på startgas så är troligen tändning ok :wink:
Nu har jag tagit av fördelarlocket och skrapat rent från oxider så nu inbillar jag mej att den går lite bättre men den kan fortfarande stanna när man släpper gasen :x
Nu har jag provat med en luftmassemätare från en 940 och den gick mycket bättre men den dyker fortfarande väldigt långt när jag släpper gasen. Med rätt mätare och nya tänddelar kanske den går riktigt fint :D

Var in och besiktade idag och fick se att bulten till en av länkarmarna på bakaxeln var av. Inte undra på att den dundrar och vibrerar när man drar iväg :oops:
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]