Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

har en fråga om oljan kan nån av dessa två oljor användas?
1, Transmissionsolja SAE 80W/90
För växellådor (ej automat), slutväxlar, bakaxlar med hypoidväxel m.m. där olja av API GL-5 föreskrivs. Ger bra korrosionsskydd, tillåter långa bytesintervall.

2, Transmissionsolja 80W/90
Transmissionsolja för växellådor och differentialer där en olja av nivå API GL-5 rekommenderas. OBS! EJ avsedd för automatlådor. Lägsta flyttemp: -25 °C.
andreas88 skrev: 1, Transmissionsolja SAE 80W/90
För växellådor (ej automat), slutväxlar, bakaxlar med hypoidväxel m.m. där olja av API GL-5 föreskrivs. Ger bra korrosionsskydd, tillåter långa bytesintervall.
Den här är ok till min 740 1988 i alla fall. Enligt handboken. Om du INTE har diff broms.
nån som vet ifall det kan ha med oljan att göra då ljudet försvinner helt när när bilen har körts ett tag då den också blivit varm? ljudet hörs ju också när jag snurrar vänster bakhjul på lift, men dock inte lika tydligt som när bilen körs.

nån som har ett bra förslag på att få i oljan i bakaxeln? den ska väl stå plant på backen? har inte tillgång till lift tyvärr. går det på backen?
Avtappningsplugg hittar du under diffhuset, går inte att missa :-)-) Påfyllning gör du genom pluggen på kåpan och den fungerar även som nivåplugg, bilen bör stå plant :wink:
Jag fyller på olja med en "sugpump" men borde funka med en oljekanna med pip/slang?
Du kan byta olja utan att använda lyft.

Jag kör med Biltemas olja 75W-90 (art.nr.36-2739)

Kolla hur oljan ser ut när du tappar ur (om det finns någon), att den innehåller spån är ingen fara :wink:

Tycker det lutar åt ett dåligt hjullager om det endast hörs då du vrider vänster hjul? :???: Att det tystnar när du kört en stund har troligen med att lagret blir varmt och toleranserna större.
jag har också funderat på ett hjullager. och som jag sagt tidigare det hörs inget från höger sida. det konstiga är att ljudet är högre när jag kör, och det låter då som att det kommer från klumpen.. men det kan ju sprida sig :???: läste nån stans att det är splinesen till drivaxlarna som är slitna, eller att kuggflankspelet mellan pinjong och kronhjul har blivit för stort, är det vanligt? bilen har aldrig varit lekt med, har aldrig dragit tungt utan den är körd lugnt :)

då jag är i behov av bilen till jobbet så vill jag inte att axeln ska rasa eller låsa sig på motorvägen. kan nån av er här säga om det är nåt allvarligt med bilen? som om axeln är på väg att rasa?
Splinesen till drivaxlarna ger inga konstiga ljud :???: Spelet mellan pinjong och kronhjul ger ett klunkande ljud och det borde inte vara nån fara på din bil om den är lugnt körd och att det finns olja i bakaxeln, troligare att det är ett lager som väsnas men kolla hjullagret samt byt olja i bakaxeln :-)-)
Hej! Lånar lite av tråden!
Jag har samma problem på våran 940,
När jag kör lungt så dunkar,klånkar V bak, jag lyfte upp däcket o kände har glapp 2-3 mm upp o ner,ut o in :(
Låter väldigt mycket när man kör. men jag hör inget vid gaspådrag, el i över 90 km/h
det låter som hjullager på din bil...

men åter till min har idag bytt oljan i bakaxeln och det var så gott som tomt i den. men nu är den full, men låter fortfarande likadant, så vad kan det mer vara? är det bara hjullagret som det kan vara nu då? det mest underliga med det hela är att ljudet kommer bara när bilen gungar till vid gupp, och är helt tyst efter ett tags körning..
Senast redigerad av 1 andreas88, redigerad totalt 0 gånger.
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]