Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Henrik1966
Hårddata:

Volvo 745-88 med B230F och AW-71 låda, 25000 mil.

För c:a ett år sedan så blev den svår att starta om den var varm. Vänta 15 - 20 minuter, och sedan kunde man starta. Hade du för bråttom, så fick man vackert vänta 15 - 20 minuter till.....

Efter studier i forumet så dök tempgivaren upp som en het kandidat. Ny införskaffades på Volvo och sattes dit men tyvärr så löste det inte problemet. Det blev snarare sämre, nu startade den inte när den är kall längre. Startgas har varit räddningen det senaste halvåret. Kall motor så räckte två till fem doser och varm motor så behövdes bara en. Det var OK, en burk startgas kostar 45:- och räcker en månad så jag kunde stå ut. När den väl startat så går den som en klocka, 30 mil är inget problem.

Efter sommaren blev det sämre. Den började krångla med svajig tomgång (900 och nedåt) och de första tio minutrarna fick man hålla lätt på gasen, annars kunde den tjuvstanna. Fortfarande OK men litet knöligt med automat....

I tisdags så inleddes en ny fas. Tankmätaren är givetvis trasig och jag fick ryckig gång och den där sköna känslan av soppatorsk kom. Som tur var uppenbarade sig en mack efter 1 km och jag drog i 20 liter. Näpp, det hjälpte inte, den fortsatte att rycka. Kom i alla fall hem och även till jobbet nästa dag (nästa fyra mil) utan att bli alltför kallsvettig, den gick ganska OK.

Nu inleds operation "lös problemet";
Soppafiltret under bilen kontrolleras - OK
Soppapumpsrelä - nytt testas, ingen skillnad - OK
Soppatryck kollas - OK
Spridarbryggan lossas och spridarna kollas (jordsladdar sätts tbax) - de öppnar inte - AHA!

Nu är då frågan, varför öppnar inte spridarna... följande kollas;
Kontroll felsignal - knacksensor, LMM flaggas det för
Bytt styrenhet - ingen skillnad
Bytt LMM (tre stycken) - ingen skillnad
Bytt tändmodul - ingen skillnad
Bytt tbax till den gamla tempgivaren - ingen skillnad men det visar sig att kontakten var dålig med intryckta stift. Ny kontakt monterad men det hjälpte inte men kanske förklarar varför det inte blev bättre förut.
Kolla spänning på spridare - jodå den stämmer, 13,4 volt
Spridarrelät - det verkar stämma
Styrenhet under ratt - verkar stämma, i alla fall de spänningar som kan kollas

Oroa er inte, jag har inte köpt delar, men det är nya delar vi testat med...

Eftersom vi har spänning på spridarna så natar vi att det är en jordsignal som skall fram. Kan någon förklara hur denna skall fram?? Har någon en teori om vad som orsakar allt??
Har inte kollat tändlägesgivaren ännu. Denna har ju tre sladdar, kan jag mäta på dessa och vad skall det vara??

Tacksam för alla kloka och galna förslag som löser detta...
Senast redigerad av 1 Henrik1966, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sitter det en givare uppe på kåpan (mellan motor och växellåda) med en kabel som leder upp till en kontakt, eller har du en fördelare med en extra kontakt (utöver högspänningsanslutningarna?

Vilken färg är det på den kabeln (till spridaren) där du har spänning?
Tändlägesgivaren sitter mellan motor och låda. Det satt en 70-låda från början men efter ett dystert lagerhaveri i densamma så byttes denna. Det blev då en 71-låda.

Färg på kabeln. Kommer inte ihåg och kan inte se förräns på måndag. Återkommer med detta.
Felkoder som dök upp var;
Knacksensor, LMM och faktiskt tempgivaren. Har mätt resistansen på LMM och den ligger inom godkännt intervall. Hursomhelst, ingen av desa verkar ha något med spridarna att göra.

Har funderat vidare. Man kan ju anta att mitt första problem var tempgivaren. Vi byte till ny så pajar kontakten (man kan ju ha åsikter om placeringen av denna givare och det är inte helt lätt att se) och problemet kvarstår. Jag kollade ju i och för sig den gamla med att kolla resistansen i rumstemp. och i varmt vatten och den låg hyfsat rätt.

Spridar problemet kan därför vara ett helt separat problem men kanske ett följdproblem av att åka runt med avsaknad av korrekt tempgivar funktion. Kan detta vara en möjlighet och vad skulle isåfall ha hänt??
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Skriv istället vilka koder du får (på vilka uttag). Det finns t.ex. fler än en kod till LMM...

Vilka mätvärden har du på LMM och vilket nummer är det på dito?
PS! Har du rätt tempgivare? Mät resistansen mellan chassi (på givaren) och var å ett av stiften. Det ska vara närmast samma resistans i båda stiften.
Har du ingen resistans där, men resistans mellan stiften...så har du fel tempgivare i motorn.

Tempgivaren (som kan felkoda) har två små flata (platta) stift.
OK, tbax till vardagen igen.

Färg på kabeln till spridarna - vi mätte på stiften på kontakten och fick 13,3 respektive 12 Volt.

Felkoder (om inte minnet sviker); 121, 123, 312

LMM kan ha berott på att vi var och ryckte i denna innan felkoderna kollades.
Tempgivaren bör väl ha berott på den dåliga kontakten.

Tempgivaren är model 032 och har 2 kOhm i resistans mellan stiften. Mellan stift och metallhöljet så är det 4,1 kOhm mätt mot båda stiften.

LMM är model 016 och har 3,4 Ohm mellan stift 2 och 3.

Har provat ny tändlägesgivare, ingen skillnad.

Bilen går att starta med startgas men går dåligt på tomgång.
Vid ett av tillfällena när vi bytte LMM så startade den perfekt. Tyvärr bara en engångshändelse då det inte gick att repetera.... Mycket märkligt.
:D Case closed :D

Efter att rivit och petat med det mesta på bilen så är det till slut löst.

Även om spridarrelät vid uppmätning fungerade så visade det sig att detta ändå var orsaken till alla vedermödor då det valde att glappa.... Enkel koll för de intresserade, startar inte bilen och du misstänker relät, knacka på detta och se om bilen startar. Ojämn tomgång, knacka på relät och se om det blir bättre. Då har du nog litet glapp i spridarrelät.

Tack för support!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Grattis! Glöm nu inte att radera felkoderna, tills tills nästa gång du läser ur koder...
Ta ur säkring #1 en stund...så är det klart!
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]