Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Lackbehandla ny bil, ja eller nej?

BVS
Inga röster
0%
Ditec
11
55%
Mr Cap
1
5%
Aldrig i livet!
4
20%
Annat alternativ (skriv i tråden)
4
20%
micke011 skrev:OK beslutet är fattat, det blir till att åka till Ditec och behandla kärran nästa vecka. Priset tyckte jag lät helt OK, 3000kr med kvitto. Vad har ni andra betalat?
Vilket Ditec center?

Betala 3700 har jag för mig för en V50.
Jag betalade 5400 kr för lackförsegling, impregnering av klädseln och behandling av rutorna med ett vattenavvisande skikt (som höll 7-8 mån på framrutan).

Tycker att du fått ett bra pris!
Besök gärna och inspektera lokalerna där dom behandlar bilarna se om det ser rent och fräscht ut, om det är en riktig smutshåla välj någon annan!
jumu01 skrev:Med dom nya vattenbaserade färgerna så är lacken färdighärdad då du får bilen.
Nej Nej Nej ..... så illa kan det väl inte vara....

Hade haft min bil en månad när måsen sket på den ock lacken blev totalförstörd. Trodde det berodde på att lacken fortfarande var ny och inte färdighärdad. Jag hoppades slippa mer sådant här i framtiden när lackn härdat klart.

Nu säger du att lacken visst var färdighärdad och den vattenbaserade lackken är så dålig att den inte tål fågelskit även om man tvättar bort den bums.

Fattar inte att tjejen BMW som står bredvid är 100% opåverkad av samma fågelskitar. Syns inget alls på BMWn ?????
Enligt min bilrek så har BMW några av dom sämsta lackerna som finns. Volvo ska tydligen ligga högt upp på listan.

Om en fågelskit har bränt så brukar man kunna våtslipa och sedan polera.

Ang lackskydd så lämnar jag till Ditec. Då får man en bra polering och ett bra grundskydd. Vill man sedan "toppa" och underhålla det så funkar Ultima Paint Guard Plus grymt bra! :-)-)
På min förra V70, fick jag något konstigt på lacken på en bakflygeln som såg ut som en stor fettfläck.
Den var bara där från ena dan till den andra. Inget spår efter nånting.
Då bilen bara var någon månad gammal kontaktade jag ÅF.
De tog in den och polerade och fixade, inget hjälpte
Då ville dom ställa den i lackugn igen, precis så varm att inget annat smälte. Det hjälpte inte det heller.
Då var förslaget omlckering av flygeln.
Det tackade jag nej till, kontaktade istället Volvo PV som fixade att jag fick lämna in på Bilia HN
Bilia HN trollade bort fläcken som aldrig dök upp igen.
Men här kommer det:
Det första de fråga när jag kom dragandes med fettfläcken var, Har du lackbehandlat bilen ?
Det kändes rätt bra att svara Nej på det, för i mitt läge hade Volvo garanterat skyllt på typ Ditec.
Och vad kunde jag sagt och gjort då ?
Så nu när jag har en ny bil på g, blir det inte lackbehandling igen av ovan nämnda anledning
Hade haft min bil en månad när måsen sket på den ock lacken blev totalförstörd. Trodde det berodde på att lacken fortfarande var ny och inte färdighärdad. Jag hoppades slippa mer sådant här i framtiden när lackn härdat klart.

Nu säger du att lacken visst var färdighärdad och den vattenbaserade lackken är så dålig att den inte tål fågelskit även om man tvättar bort den bums.
Vattenburen lack (den korrekta termen, eftersom det fortfarande är lösningsmedel i billack) är toppad av "vanlig" klarlack.. idag är den iofs kanske mindre skadlig men den är fortfarande inte vattenburen på samma sätt som baslacken. Färdighärdad är den generellt sett redan efter någon/några dagar... men det finns undantag..de lackade plastdetaljerna med mjukgörare i som härdar långsammare, dessutom kan bilen vara småbättrad i produktion med långsammare härdning som resultat, därför är det lika bra att dröja ett tag med "riktig" lackbehandling.

BMW:n kanske helt enkelt hade vaxats av handlaren innan leverans, vax skyddar bra mot syran i fågelskit, Volvon har det troligen inte då det normalt inte görs av handlarna.

Apropå att fixa repor vid efterbehandling, det sliter på lacken att polera, det skall göras så sällan som det över huvud taget är möjligt....därför tycker jag att man skall köra en ren vaxning eller enkomponents lackskydd utan polering när bilen är ny för att inte polera oftare än nödvändigt. Och oavsett vad Ditec och MrCap säger så förhindrar inte lackskyddet mot repor...
Klarlacken på en modern bil är ungefär dubbelt så tjock som cellofanet kring ett cigarettpaket, det är inte mycket att polera på, än mindre våtslipa..

/Thomas
XC90_Executive skrev:Enligt min bilrek så har BMW några av dom sämsta lackerna
Håller med! Kan ta min 528 som exempel.. 3 fågeltreckslämningar på taket som gått igenom till grundfärgen..På nolltid! Detta skedde någon gång under en veckas tid då jag var på semester -03.
Jag lämnar bilen frekvent till Diteccenter i Örebro och där säger de samma sak; BMW:s klarlacker/lacker är alldeles för tunna eller har "fel" komponenter i sig = sämre motståndskraft mot frätämnen, jämfört med andra bilmärken.

Annars är BMW en favvobil hos mig men det går ju inte att blunda för de där lackskadorna på taket som lyser vitt och är spräckliga i kanterna. Känns inte heller motiverat att lacka om taket.

M V H
---< M10

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]