Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chrille740
hej min 740 gl B230f-90 har börjat ticka i från motorn så jag undrar är det från ventilerna eller? behövs dom justeras? den har gått 30000 mil.
av Gazten
chrille740 skrev:hej min 740 gl B230f-90 har börjat ticka i från motorn så jag undrar är det från ventilerna eller? behövs dom justeras? den har gått 30000 mil.
Kan vara, lyft på ventilkåpan och mät med bladmått :)
Användarvisningsbild
av chrille740
japp gjorde det innan ända cylindern som var ok var 4e där gick det i 0.40 med varm motor som det ska va dom andra var ca 0.30 det också varm
av Vovlo_Henrik
Har den börjat ticka?? dessa motorer låter lite jämt då de har mekaniska lyftare :wink:

Kontrollera vevhusventilationen, är den tät så kan det ticka ett annat fel är att det sitter en gummiring under lyftarna som dämpar tickandet, dessa kan/brukar ha ramlat loss med åren och inte fylla någon funktion vilket leder till att det väsnans lite mer :-)-)
av Frownlayer
Grattis... en 740 tic... :lol:

nä skämt och sidor. testa att byta olja. det hjälpte på min...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kan väl aldrig vara så att det är spridarna som "tickar"? Bara att hålla spetsen av en lång skruvmejsel på en pridare och ditt öra mot toppen på handtaget å lyssna.
Användarvisningsbild
av emwtur
sprucket grenrör kan också ge ett "tickande" ljud !
/emwtur
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]