Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av karrok
hej!
jag ska nu ge mig på att byta avgassystemet på min volvo och behöver lite hjälp.
Tänker byta allt från katten och bakåt om min bil har en katt. Som jag har förstått det så har min bil främre, mellan och bakre ljuddämpare och då ingen katt eller hur vet jag det?
Vart är billigast att köpa halvsattsen ifrån(heter väll så)?
Jag låter helt blåst men jag kan inte bilar men vill gärna lära mig och min volvo är så lätt meckad.
har bytt styrled och generator själv på den så tålamodet och envisheten har jag dock inte kundskapen.
tacksam för all hjälp. :D
Användarvisningsbild
av emwtur
Välkommen till forumet !

till 740 är NicePrice värt att fundera på.
Har du tänkt behålla bilen några år så är rostfria system faktiskt billiga till Volvo
till min 945 ltt kostade halvsats 2400 på volvo - rostfritt i göteborg: 2500:-

Jag får väl försöka med några allmäna råd.
verktyg;
liten handslägga eller kraftig hammare,
bågfil eller kapskiva , huggmejsel

ta ner det gamla systemet bakifrån - antagligen har det redan gått av i böjen över bakaxeln - annars är det ett bra ställe att såga av det.
låt det gamla systemet hänga i gummi strapparna tills delarna är loss.
det är egentligen bara en skarv man behöver vara rädd om - och det är skarven mellan det nya delarna och dom som skall vara kvar.
antingen kan man ta huggmejseln och slå upp en bräcka i det yttre röret ( slå bakåt )
man kan också ta kapskivan och dra längsmed skarven - utan att kapa i det inre röret
- nåväl när man öppnat det yttre röret lite så brukar man kunna jucka röret så att det vidgar sig lite och sedan knacka det bakåt med hammaren.
när man sedan sätter upp det nya så börjar man framifrån och hänger upp altihopa utan att dra åt några klämmor.
när allt är upp gäller det att kolla att inget tar i eller ligger i spänn
- sedan drar man åt det framifrån och bakåt.
- tätningsklet behövs bara om det är ett rostfritt system - annars är det bara krångligt om man behöver ta ner systemet.

/emwtur
Hej!
jag köpte mitt avgassytem på biltema i uddevalla där kostade det runt 900:- och det håller ju i 1-2 år iallfall! beroende vart man bor :)
det är en halvsats. men det var till en 940. men det borde nästan vara samma tycker jag!
det är nog inte mycket som skiljer isånnfall!:)
jag tycker inte du skall lägga ut 2000:- på ett avgasystem om du skall ha ett orginal :P
Over and out :)
Användarvisningsbild
av emwtur
NicePrice:
första priset nedan är UTAN volvokort , andra priset MED volvokort,

740/940
272259 Avgassystem halvsats, B200/230F 1 500:- 1 380:-
272261 Avgassats, AL, B200/230FT,FK, B234F 2 650:- 2 438:-
272263 Avgassystem, halvsats, exkl fr dämp. 4cyl. A/E/K, D24 1 250:- 1 150:-
272359 Främre dämpare till sats ( 272263) 500:- 460:-

Alltså 1150:- ? med volvokort till en 740 med kat , + 460 om du inte har kat men vill byta främre dämparen,

till min 945:a (B230FK) var rostfritt 50:- dyrare än original :-)
/emwtur
av karrok
okej tack precis vad jag ville veta.
jag vill ha ett så billigt som möjligt då detta kommer som en oläglig utgift just nu. :D
jag har ordnat en vinkelslip ifall det sitter som berg och så bokade jag motorklubben till i veckan.
problemet är ju att jag inte vet om jag har en kat till min bil eller bara en främre ljuddämpare. :???:
Karrok: har du kollat på biltema? Art nr:91-5606
Pris 1.249,00 kr
Halvsakts:från katten o bak!
av karrok
hej1
ja tack, var inne och titta så det blir en halvsatts från biltema. samt att när jag ändå är igån så byter jag främre röret som är dåligt. fick ett begangnat gratis av en av mammas kompisar.
jag återkommer med resultat analys :D
tack för hjälpen
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]