Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
440 se 96:a
Jag drog av en glidpinne på ena sidan och vågade inte lossa på andra sidan när jag skulle byta bromsar fram.
Glidpinnarna sitter fast i en "ram" inte på själva oket som ska lyftas uppåt.
Nu måste jag väl byta "ramen"??
Finns det ett namn för "ramen"?
Hur sitter själva glidpinnen fast nertill? kan man bara dra den rakt ut efter man har lyft upp oket?
eller sitter den fast i insidan så att man inte kan dra ut den?
Går det att borra ur den?
Vet nån var man får tag på två såna "ramar" utom på skroten och vad priset är ungefär isf?
Jag tror "ramen"heter Bromsokshållare?
Snabba svar uppskattas
Användarvisningsbild
av vetten
Det va ju en j..la osis att den skulle gå av, jag vet att dom kan sitta hårt och dessutom med olika sorts skruvskalle en med insex och en sort med torks. Men ge inte upp nu utan försök att få loss dom andra. Jag tror inte att du ska behöva byta hållaren då det borde gå att komma åt och borra ur den trasiga med en lite mindre borr och sen fixa till gängan med en lämplig gängtapp.
Jag bytte själv både skivor och klossar på min 480 igår och dom satt också som berg men med lite lirkande så lossnade dom.
Ja du kan dra ut glidpinnen när den är lösskruvad, jag brukar använda en polygrip och lirka försiktigt så kommer den, var noga med att göra rent pinnarna sen genom att slipa av dom med ex.vis lite fint stålull.
Lycka till :mrgreen:
Användarvisningsbild
av jonny692
va menar du med gängtapp? jag har tagit loss första bulten och lyft upp oket sen sitter glidpinnen kvar,den ska val bara glida in och ut? I själva hålet som glidpinnen sitter i hållaren ska det väl inte vara gängor?då glider väl inte pinnen in och ut när man bromsa?det verkade som den övre inte gick att dra ut,men det lossade jag ju i och för sig bara lite?
kollade på mekonomens sida på glidpinnar och dom såg fasade ut?
OM man nu skulle borra ur glipinnen från hållaren hur blir det med fasningen på pinnen?
Vet inte om jag fattar dig rätt men så här har jag gjort.
Jag har lossat den övre bulten på oket sen skruvar jag ut den nedre bulten helt,lyfter upp oket,tar ut beläggen,den nedre glidpinnen sitter kvar,försöker dra den in och ut,sitter fast som f-n, på själva glidpinnen är det vanlig bultskalle med gängor i som den första bulten jag lossade går i,testar att skruva på glidpinnens bultskalle ,efter lite 5-56 testar även att pressa in glidpinnen men den rör sig inte,skruvar lite på bultskallen och den börjar röra sig sen går den av.och glidpinnen sitter i själva hållaren och där går den av jäms med hållaren. :cry:
Båda övre glidpinnarna rör sig bra fram och tbx men inte dom nedre??
Användarvisningsbild
av vetten
jonny692 skrev:va menar du med gängtapp? jag har tagit loss första bulten och lyft upp oket sen sitter glidpinnen kvar,den ska val bara glida in och ut? I själva hålet som glidpinnen sitter i hållaren ska det väl inte vara gängor?då glider väl inte pinnen in och ut när man bromsa?det verkade som den övre inte gick att dra ut,men det lossade jag ju i och för sig bara lite?
kollade på mekonomens sida på glidpinnar och dom såg fasade ut?
OM man nu skulle borra ur glipinnen från hållaren hur blir det med fasningen på pinnen?
Vet inte om jag fattar dig rätt men så här har jag gjort.
Jag har lossat den övre bulten på oket sen skruvar jag ut den nedre bulten helt,lyfter upp oket,tar ut beläggen,den nedre glidpinnen sitter kvar,försöker dra den in och ut,sitter fast som f-n, på själva glidpinnen är det vanlig bultskalle med gängor i som den första bulten jag lossade går i,testar att skruva på glidpinnens bultskalle ,efter lite 5-56 testar även att pressa in glidpinnen men den rör sig inte,skruvar lite på bultskallen och den börjar röra sig sen går den av.och glidpinnen sitter i själva hållaren och där går den av jäms med hållaren. :cry:
Båda övre glidpinnarna rör sig bra fram och tbx men inte dom nedre??
Måste ha missuppfattat din fråga :oops:

Det är alltså skruven som håller glidpinnen som har gått av, men som jag ser det borde det ändå gå att försiktigt borra ur den trasiga skruven eftersom du säger att glidpinnen sitter stumt. Borra exakt i mitten av den trasiga skruven med en liten borr först, sen en lite större ända tills du har kommit till gängans innerdiameter, sen brukar man kunna få loss resten. det jag menade med gängtapp, ja det va ju när du fått bort så mycket du kan av skruven är ju att då är det till att rensa eller gänga upp skruvhålet igen.
Användarvisningsbild
av jonny692
vi har nog missuppfattat varandra? :oops:
glidpinnen sitter fast i hållaren.glidpinnen har en bultskalle,(tror det e den man ska hålla emot på när man lossar bulten till oket?)den har jag dragit av.halva pinnen sitter kvar i hållaren.
det sitter en bult i glidpinnens bultskalle,den fick jag loss,då gick det att lyfta oket.sen skulle pinnen glida och det gör den inte,
har beställt utbyteshållare på volvo (161:-st) och två nya glidpinnar (212,50:-)helt ok pris tycker jag.
Vet du om det är samma glidpinnar uppe som nere och höger och vänster?
jag behöver bara två,en på varje sida, tycker det e lite onödigt att slänga ut 200 kr om det inte behövs,för dom övre glider bra

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]