Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#318951
Hej.

Hur menar du med "bra motor"? Alltså driftsäker? Stryktålig?

Som du säker känner till har gamla volvos en tendens att bara gå och gå och gå utan några större maskinhaverier.. Detta pga av att motorn är en stabil, basic bra motor..

Just 230FT är väl turbo + katalysator tror jag. Hade den i min förra 940, fungerade alldeles utmärkt utan några problem. Och den motorn gick hårt..

Skriv gärna lite mer om vad du menar med bra motor...

/Ticken
#318983
vilka mil ska kamrem bytas på en 940in?? och turboagregatet?

(har för mig att 850 har typ, vissa mil innan packning mellan motor/låda bör bytas, o grenrör bör väl kollas) några liknande grejer på 940in?

Mvh Jocke.
#318991
fördelen med B230 är att man kan svara
"när den gått sönder" - fast Volvo rekomenderar väl 12000 mil tror jag !
Turbon ?
- tja minst 30000mil BÖR den klara med regelbundna oljebyten.
/emwtur
#319010
nej, B230FT är ingen 16V. Det är 8V. 2st per cylinder, en för insug och för avgas. En kamaxel på topplocket.

Mig veterligen så händer det ingen när remmen går av på en sån här, det är bara nollställa och hänga på en ny.

/Ticken
av DDD
#319035
B230FT är en bra motor, som svar på din fråga.
B204 är 16 v-motor men är på 2.0 L tillskillnad från B234 som är på 2,3 L och 16 v-motor.

Flyttar tråden eftersom det är en generell fråga och ingen specifik fråga för 7/900-serien.
#319080
Intervallen för kamremsbyte på B230FT är 7500 mil om bilen har 1500-milsserviceintervall. Om serviceintervallen är 1000 mil (årsmodell 1989 och äldre) gäller 8000 mils kamremsintervall.

… och det mesta av kapitalet bundet i fasta[…]

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]