Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av noniz
Tja!
Har en liten fundering!
Har för en vecka sedan köpt en ny andrebil,
en 740 GL -88
Och har nu tänkt göra en service på den, innefattande byte av motorolja och oljefilter, bränslefilter, luftfilter,
tändstift och tändkablar.
Det jag undrar över är hur är kvaliten på biltemas tändkablar ?
Eller ska jag strunta i dom och köpa kablar på skruvat.se där jag för övrigt köper övriga service delarna,
eller ska man köpa volvos ?
av Vovlo_Henrik
Du kommer troligen inte ha problem med deras tändkablar om du byter efter deras rekommendation :wink: De tändkablar Volvo säljer är bättre men inget måste :-)-)
Användarvisningsbild
av cybermunk
det som kan vara är en minimal skillnad i kopparn och avskärmingen men i övrigt så ser jag ingen vinst i att köpa dyrare kablar bara för att det står volvo på lådan/förpackningen.
Användarvisningsbild
av rampitsch
Biltemas kablar har jag ingen erfarenhet av, köper aldrig sådana saker därifrån.

Dock kan jag förtälja att de senaste kablarna jag köpte till en 940 var så dåliga, att de beg som satt på var bättre. Motorn tappade den sista "kraften" (drar husvagn med den, så då behövs varje liten grej).

Observera att det är första gången jag råkar ut för detta, annars brukar original-delarna alltid fungera finfint.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Om ni räknar på kablarnas (s.k. mil-pris), d.v.s. hur mycket kablarna kostar per mil (baserat på pris och rek. bytesintervall), så är volvos kablar 2,25 kr billigare per mil (utan volvokort) och 9,08 kr billigare per mil (med volvokort).

Bytes-rek:

Volvo = 6000 mil.
Biltema = 4000 mil.
Användarvisningsbild
av emwtur
Jocke S. skrev:Om ni räknar på kablarnas (s.k. mil-pris), d.v.s. hur mycket kablarna kostar per mil (baserat på pris och rek. bytesintervall), så är volvos kablar 2,25 kr billigare per mil (utan volvokort) och 9,08 kr billigare per mil (med volvokort).

Bytes-rek:

Volvo = 6000 mil.
Biltema = 4000 mil.
I och för sig en intressant vinkling. men inte faaan kostar mina tändkablar 9kr / mil !
biltema 349 kr / 4000 mil = 0,08725 kr/mil

/emwtur
Användarvisningsbild
av Jocke S.
emwtur skrev:
Jocke S. skrev:Om ni räknar på kablarnas (s.k. mil-pris), d.v.s. hur mycket kablarna kostar per mil (baserat på pris och rek. bytesintervall), så är volvos kablar 2,25 kr billigare per mil (utan volvokort) och 9,08 kr billigare per mil (med volvokort).

Bytes-rek:

Volvo = 6000 mil.
Biltema = 4000 mil.
I och för sig en intressant vinkling. men inte faaan kostar mina tändkablar 9kr / mil !
biltema 349 kr / 4000 mil = 0,08725 kr/mil

/emwtur
Beklagar!
En miss av mig. Jag beräknade priset per 1000 mil.
Alltså volvos kablar är 2,25 kr billigare per 1000 mil (utan volvokort) och 9,08 kr billigare per 1000 mil (med volvokort).
Användarvisningsbild
av emwtur
jag kanske är bakåtsträvare men jag tror jag föredrar att köpa kopparkabel och avstörda tändhattar och montera ihop det själv !
Mitt förtroende för moderna kolkablar är inte det bästa :-)
/emwtur
av röd740
Jag gjorde en service på min 88gl automat o när jag skulle ta loss biltema tändkablarna så pajjade dom så köpte volvo orginal då dom kändes rejälare trotts att att dom kostade ett par spänn extra men det e de värt då bilen min e i mkt gott skick:)
Är rätt så trött på vissa grejjer från biltema så köper endast ett fåtal prylar som jag vet fungerar har testat mycket o de mesta har pajjat,strulat och i längden blivit dyrare då man vart tvungen att åka fram o tillbaka hela tiden.Det är min erfarenhet iallafall.
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]