Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mikeymike
Sannolikt kan det vara så att svaret redan finns på forumet men då jag inte riktigt vet vad jag letar efter så drar jag det här:
Problemet som stör mig består i att när jag startar behöver jag ge lite gas för att komma igång ordentligt. Gasar jag inte så står motorn och hostar lite när jag släppt nyckeln för att sedan stanna alternativt gå upp i normala tomgångsvarv. I regel sker detta bara vid kallstart.

Tacksam för tips på vad jag skall kika på. Klarar det mesta med hjälp av Haynes, förutsatt att jag vet vad felet är eller vad delen heter! Felsökning är alltså inte min kopp te...
av jonmad
Har samma problem med min 744GLE -88, B230E. På min så uppkom problemet efter att ha bytt bränslefilter. Innan det så höll min bil alltid korrekt varv vid start. Skall tillägga att filtret som sitter där nu är från biltema. Tidigare filter var ett Volvofilter.
Har felet uppstått efter filterbyte så är det troligen skräp från ledningen som fastnat i pumpen :wink:

Om motorn är kinkig vid start och inte vill gå rent utan att gasa så kan felet ligga i läckande spridare, inget ovanligt fel på E-motorn men kan även vara andra saker :-)-)
Du bör kontrollera felet mer noga innan du byter delar, när du startar bilen och låter den gå på tomgång och sedan slår igen hur ser stiften ut då?? svarta?? drar bilen onormalt mkt soppa? Jag tror tyvärr inte något tillsatsmedel hjälper i detta fall :cry:
av jonmad
Nu har jag inte kommit så långt i felsökandet. Men jag kan i vart fall berätta att tomgången är normal när man har kört några hundra meter och fått upp tryck i systemet :???: .
Vi halkade visst iväg på en del som inte gällde min grundfråga.. :D
Jag har inte bytt bränslefilter eller något alls förresten. Min tomgång är normal så fort bilen startat, enda kruxet är att jag behöver hjälpa till med lite gas för att komma igång. Nåra tips vad jag skall kolla på?
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]