Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Skrev förut en tråd om att det var lite fuktigt i hörnet på kylaren,och att det droppade lite lite lite, alltså väldigt lite.
Häromdagen när jag låg och meckade på yttertempgivaren märkte jag en droppe därifrån, som när jag kände på den visade sig vara motorolja(!). Det verkar som det kan droppa både vatten och olja därifrån. Vattnet kan ju ev. komma nånannanstans ifrån, det regnar ju trots att in mot kylaren osv. oljan däremot kommer fanimig inte från nåt regn.

Är det bara att byta oljekylare? Bör man försöka sig på det själv? Hurpass dyrt lär det bli? Går den att laga bara tror ni?
Användarvisningsbild
av emwtur
om du har automatlåda så har du kylare för oljan till den i den vanliga kylaren.
kolla att du inte har vatten i automatlådan eller olja i kylsystemet!
/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
1 Har du automat ?

2 oljestickan till automaten har ingen fin röd olja på sig - snarare grått kladd !
(vatten i automaten)
3 konstig hinna eller olje droppar som simmar högst upp i expansionskärlet
(olja i kylet)
/emwtur
Användarvisningsbild
av crumpets
1. yes
2. oljestickan är ett helvete att komma åt :( Men jag får väl glo.
3. ska glo.
Användarvisningsbild
av crumpets
Okej.. Kollade lite ordentligare idag. Det var visst inte motorolja utan glykol med så mycket smuts i sig att den såg gulbrun ut. Det droppar från högra sidan där en plastkåpa sitter längs med hela kylaren nerifrån och upp. Det kommer därinnifrån.
Är det bara att byta kylaren? :( Läcker inte massor, det var läge sen jag fyllde på och det har inte ändrats nämvärt sedan dss.
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]