Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jockemustafa
Tjenare!

Orkar inte längre, skriv ALLT ni tänker på, jag menar ALLT, om ni så tror att det kan vara nåt så dumt som torkarblad!!!

Läst många trådar och sett att många har samma fel och många bra svar men ingen verkar ha någon lösning som passar min skruttiga bil.

Jag har släpat på problemet LÄNGE, något år eller så med att min volvo 940 kombi dör emellanåt.
Den rycker till, skuttar och stannar helt om jag har otur. Startar i regel efter 20 sekunder och går problemfritt.

Varvmätaren börjar leva sitt eget liv och motorn går ojämnt innan den dör.
Ofta väldigt dålig tomgång när jag startar bilen (oavsett kall eller varm) och måste då vänta ca 10 sekunder tills tomgången blir stabil.

Misstänker någonting med bränsletillförseln.

Undrar om någon har någonting mer att tillägga som jag borde kolla men missat. Har gått in i någon form av depression och börjar bli sugen på ställa bilen i rosengård/backa och låta någon tända eld på skiten så att den brinner upp. (försäkring)

Jag har:
Gjort rent spjällhuset (grundligt) och kontrollerat slangar
Bytt luftmassemätare (så om någon vill köpa en fullt fungerande begagnad så har jag en till övers)
Bytt impulsgivare (den gamla såg ok ut, helt torr)
Bytt lambdasond (tidigare ägare)
Bytt bränslepumpen i tanken och under bilen samt bränslefilter (pumpen under bilen började surra)
Bytt bränslerelä
Bytt tändstift, kablar, rotor och fördelarlock
(tror det var allt)

Motor: B230FB
Årsmodell: -92
Reg: ELL982

Jag min klant glömde ju skriva felkoder.
Har fått följande felkoder:
Luftmassemätaren
Lambdasonden

F.ö ingenting

Är jag HELT ute och cyklar eller finns det anledning att rikta misstanke mot styrenheten?
Senast redigerad av 1 jockemustafa, redigerad totalt 0 gånger.
av Priffe
felkoderfelkoderfelkoder????
Varför gör folk inte något så enkelt som att läsa av koderna?
Fast det kanske du gjort. Har du inte en felkod så är det lite slösigt att spendera så många €€€€ på delar.
Jag tror du har ett glapp någonstans.
av volvo944gl
Jaa har samma problem. Men jag har inte bytt/kollat än är:
Amatur + filmer o pump
impulsgivare
lamba
och gjort rent spjällhus.
jag har att min lamba tänder sig.
skall köpa ny när jag får råd.
snart känns det som jag har bytt allt.hehe
Och en styrenhet vill jag INTE byta, det är den inte värd! då skrotar jag den hällre o köper en nyare 940 istället!
Men som sakt, vad kan det vara fel om man har gjort allt detta som "jockemustafa" säger?
av Priffe
Insugspackningen är ett vanligt fel som ger orolig gång

du märker att varvtalet påverkas när startgas kommer in
man får spraya ganska noga och runtom, hålet kan vara litet
av Priffe
2 för bränsle
6 för tändning
är de intressanta
lägger folk verligen ner $$$$€€€€ utan att kolla felkoderna? Varför famla i mörker? Datorboxen säger inte allt men man kan få ledtrådar.
av volvo944gl
jag har inte lakt ner några större pengar... utan detta problem har kommit efter jag har bytt en massa saker :(
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som van[…]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]