Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Har nu börjat rackla med en 240 som stått ett tag, ni kan säkert genom min rubrik förstå att jag har problem med bromsarna :)

I alla fall, jag har sökt och ringt runt men jag har inte fått svar på en fråga.
Det är 3st nipplar på mina ok (4-kolvs). En på vardera sida vid kolvarna och en uppe på oket. Till vilken nytta är den övre? Behöver man lufta genom den? Har nämligen försökt på 4st olika ok att få lös denna, UTAN att lyckats. De andra nipplarna som sitter vid kolvarna lossnar lätt.

Jag har tillgång till både vacuumluftare och luftare därs du trycksätter bromsvätskebehållare (inte den billiga varianten med hjälp av däckets tryck).

Sen undrar jag om det går att ta H-fram ok och sätta det på V-sida? Fästen och bromsrören passar men det som händer då är att den nippel (som jag inte får lös) hamnar längst ner istället för ovansidan.

Jag garranterar att någon här kan hjälpa mig, detta var en av dagarna då man bara vill elda upp bilen :)

Tack på förhand!

/Crille

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]